2x bokrecensioner

Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/vinst: Varken eller
Sidor: 466 sidor
Serie: Första delen i en trilogi
Utläst: 19/1-13

Handling från CDON:
Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda. Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton. Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt. Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara.

Om man ser på handlingen så gillar jag den mycket, känner dock att det blir fler och fler böcker där regeringen stänger in folket på grund av olika anledningar. Har hört att denna boken liknar både Matchad av Ally Carter och Uglies av Scott Westerfeld, hur som helst så är det två böcker som jag också vill läsa. Emellan åt så blev det lite segt och jag fick även en seg början med boken, på grund av läxor att göra, men när det verkligen hände saker så var det riktigt bra. Karaktärerna i boken gillar jag också, speciellt Alex!
  Jag vet att boken Pandemonium (del 2) kom ut i fredags och jag kommer absolut fortsätta med den, detta är en serie som jag vill följa.

Betyg: 3,5/5

Titel: Falla sönder
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B|Wahlströms
Rec-ex/Vinst: Ja, Rec-ex
Sidor: 95 sidor
Serie: 1.5 i en trilogi
Utläst: 19/1-13

Handling från baksidan av boken:
Falla sönder är novellen som utspelar sig mellan Rör mig inte! och Rädda mig inte! - ur Warners synvinkel. Vad hände egentligen efter att Juliette sköt honom? Varför blev han så besatt av henne?
   Ett kort ögonblick känns det som om jag existerar utanför min egen kropp, som om jag ser mig själv ur min fars perspektiv. Jag ser mitt ansikte, min skadade arm, benen som inte längre verkar kunna bära mig. Sprickor börjar bildas i mitt ansikte, fortplantas hela vägen nerför armarna, överkroppen, benen. Jag föreställer mig att det är så här det känns att falla sönder.

Detta är ju som sagt en (mini) novell som utspelar sig mellan Rör mig inte! och Rädda mig inte! Då man får ett nytt perspektiv på det hela. Jag förstår mig på Warner lite mer nu  men jag hade hoppats på att få läsa lite mer om Warners pappa. Sedan är det bra att man får veta vad som händer då Juliette flyr för jag kommer ihåg att jag undrade vad Warner gjorde under tiden som de var på rymmen.
 I det stora hela så är det en intressant bok, som jag är stolt över att ha, och jag förstår mig på Warner lite mer, varför han är som han är, men jag tycker ändå inte om att han är så omänsklig i vissa situationer.

Betyg:   4/5