torsdag 28 februari 2013

Recension: Mer än ögat ser


Titel: Mer än ögat ser (org. Wicked Lovely)
Författare: Melissa Marr
Förlag: B|Wahlströms
Rec-ex/vinst: Nej
Sidor: 342 
Serie: 1# i Wicked Lovely
Utläst: 25/2-13






Bokens första mening: Sommarkungen knäböjde framför henne

Handling:
Endast hon ser det ingen annan ser...
Aislinn lever i två världar, den verkliga - och den osynliga. Hon uppvaktas av två unga män. Den ene är av kött och blod, den andre är en underskön sommarkung som vill se henne som sin brud. Hon måste bara välja...
I Mer än ögat ser får vi följa sjuttonåriga Aislinns kamp för att finna kärleken - i en verklighet som rymmer mer grymhet och mer skönhet än något öga skådat.

Vad jag tycker om boken:
Enda anledningen till att jag köpte denna boken var för att jag redan hade tvåan här hemma utan att ens veta att det var en serie ^^ jag tror jag köpte tvåan när jag var liten, tolv år kanske, försökte läsa den men fastnade inte alls och nu fattar jag i alla fall varför!
Boken var väl en helt okej bok, handlingen gillar jag men det känns ändå som att den saknar något. Jag vet inte vad men det känns ändå som att det behövs något mer för att jag ska kunna ge boken ett högre betyg.
Och, handlingen utifrån bokens baksida ger inte riktigt boken rättvisa, visst det handlar kanske om kärlek i boken men det är inte allt den handlar om. Den handlar också om att Aislinn är den enda, förutom hennes mormor och mamma, som kan se "den osynliga världen" men hon måste förstås bete sig som om de inte finns då de kan vara hemska. Men så en dag så börjar flera av dem förfölja henne, vilket gör Aislinn orolig. Plus att "sommarkungen", eller Keenan, sedan länge sökt efter sin drottning som finns "gömd" bland människorna. Men för att få reda på vem det är så måste han få en flicka som han väljer ut och som han tror är henne, att röra vid någon sorts stav. Det som sedan händer när personen rört vid staven avgör om hon är drottningen eller inte. Ja, typ något sånt, men det handlar alltså inte bara om kärlek.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar