Recension: Sagan Om Ringen

Författare: J.R.R Tolkien
Förlag: Nordstedts
Rec-ex/Vinst: Nej
Sidor: 481
Serie: Sagan om ringen #1
Utläst: 14/2-13

Bokens första mening: När hans nåd Bilbo Bagger till Baggershus tillkännagav, att han inom kort ämnade fira sin elftiförsta födelsedag med en fest av alldeles särskild storslagenhet, väckte detta mycket prat och stor uppståndelse i Hobsala by.

Det är fest hos hoberna, ett småväxt folk som vill leva i lugn och ro med skummande öl och goda historier. Men i deras ägo finns en märkvärdig ring, Härskarringen, som kan förvandla gott till ont. Långt bort i skugglandet Mordor gör den onde trollkarlen Sauron upp planer på att erövra ringen. Hoberna har bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet urvalt sällskap med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget, en vandring fylld av äventyr och fasor.

Jag hade höga förväntningar på denna boken, dels för att många säger att filmen är så himla bra och jag är lite efter där ja och har inte sett filmen, än. Jag vill först läsa böckerna innan jag ser filmerna. Men ja, åter till boken, för det första så tycker jag att handlingen var lite seg. Om det då beror på att jag tyckte språket i boken var lite gammalmodigt eller om det faktiskt beror på att den var seg det vet jag inte, men jag funderar på att läsa de andra två böckerna i de nyare utgåvorna. Redan när jag läste boken hittade jag ju faktiskt första boken i den nyare utgåvan väldigt billigt och tänkte att jag kanske skulle fortsätta med den men så såg jag att efternamnet Bagger hade bytts ut till något annat efternamn, men hur som helst så tänker jag ändå se hur det är att läsa de nyare utgåvorna.
Men som sagt, boken kändes seg, jag trodde det skulle hända mycket mer i boken och inte bara att man hela tiden bara följa deras resa genom alla olika miljöer. På något vis hade jag också fått för mig att boken skulle förstöras redan nu i slutet av denna boken (o.O) men, nej, det fick jag ju klart för mig att så var det inte. Jag hade lite svårt att komma in i boken och nja, jag hoppas i alla fall att tvåan är bättre!