torsdag 20 juni 2013

Daniella recenserar: Skämmartecknet

Titel: Skämmartecknet
Författare: Lene Kaaberböl
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 284
Serie: #2 Skämmerskans barn trilogin
Utläst: 20/6-13







Bokens första mening: Uppe mellan några ljungklädda slänter låg tre låga stenhus.

Handling: 
Skämmerskan och hennes barn har tagit sin tillflykt upp till Höglandet undan den fruktansvärde Drakan, som med sin Drakens Orden lägger stad efter stad i låglandet under sig.
   Men familjen är inte säker där heller. En dag blir skämmerskan dödligt sårad, och Dinas bror Davin ger sig iväg för att hämnas. När Dina kommer efter till hans hjälp hamnar hon i klorna på en maktfullkomlig härskare som vill utnyttja hennes gåva...
   Både Davin och Dina tvingas att utkämpa svåra strider. Davin med sitt svärd och Dina med sin skämmarblicken den mäktiga kraft som hon ärvt efter sin mor.

Vad jag tycker:
Det var fyra år sedan jag läste bok ett, Skämmerskans dotter och jag minns att den var jätte bra. Denna boken var också bra men bok ett är alltid bäst. Författaren beskriver saker på ett bra sätt, man dras med i berättelsen och det händer alltid något. Jag älskar dessa böckerna!
I boken visar även författaren att man kan skriva från en person synvinkel i ett kapitel och en annans i nästa på ett mycket bra sätt. Jag hänger i alla fall med bättre i Skämmartecknet än vad jag gjorde i boken Korsad.
Jag kommer definitivt att läsa den sista boken och jag hoppas att den är lika bra som de andra två. Jag tycker att alla borde läsa denna bok-serien och jag tipsar er om att göra det, för den är verkligen spännande.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar