torsdag 15 augusti 2013

Daniella recenserar: Den femte systern

Titel: Den femte systern
Författare: Mårten Sandén
Förlag: raben&sjögren

Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 313
Serie: #1 i Jannike Faltin
Utläst: 3/7-13







Bokens första mening: Jannike hade känt hela morgonen att en storm var på väg, men hin gjorde vad hon kunde för att glömma det.

Handling:
En kall vinternatt för mer än etthundrasjuttio år sedan lyckades en man vid namn Karmelius öppna porten till helvetet med hjälp av sina fem döttrar. Hans plan är att en av döttrarna ska föda djävulen in i världen. Men ritualen avbryts och Karmelius spärras in och avrättas.
Tvåhundra år senare blir den gravida Elisabeth och sextonåriga Jannike anfallna av en vätte. Jannike dras in i en värld av levande döda och ondska som kan ta mänsklig form. Allt tyder på att någon av Karmelius ättlingar är i full färd med att förverkliga sin förfaders plan.

Vad jag tycker:
Jag förstår mig inte på boken och jag hängde inte alls med. Det fanns många stunder då jag läste och läste och sen tänkte "hur kom dem nu hit." Det står inte tydligt vart dem går, vart dem hamnar och jag kan inte hålla koll på namnen. Sen är där inte en så jätte bra beskrivning heller, man bara dras in i en värld utan någon kunskap alls. Så var det under hela boken. Jag kunde inte sätta mig in i boken helt och såg inte framemot att läsa den. Men jag var tvungen att avsluta den. Har gjort så med många böcker att jag börjar läsa lite och sen slutar jag eftersom den är seg i början. Det ska aldrig hända mer, därför läser jag en bok i taget och jag måste läsa ut den. Därför blir det segt för mig ibland när man läser en bok man inte gillar. Kommer nog inte läsa tvåan, får se. Det var också ett tag sen jag läste den, så minns knappt vad som händer i boken. Den hade säkert varit bra om man hängt med. Där var stunder då någon konstig och läskig orm var med i bilden. Önskar bara jag hängt med tillräckligt, då hade den säkert varit läskig också.

Betyg: 1/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar