måndag 19 augusti 2013

Daniella recenserar: Någon Annanstans


Titel: Någon Annanstans (org. Elsewhere)
Författare: Gabrielle Zevin
Förlag: Egmont
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 285
Serie: Nej
Utläst: 19/8-13







Bokens första mening: "Det gick fort och hon hade i alla fall inte ont"

Handling: 
Femtonåriga Liz Hall vaknar upp på en båt mitt ute på havet. Till en början tror hon att hon drömmer, men sakta börjar hon förstå att det hon upplever är verkligt. Hon är... död. Död i en meningslös cykelolycka innan allt spännande och underbara hon skulle vara med om hunnit hända. Båten för Liz till Annanstans, en värld som är väldigt lik jorden men samtidigt helt annorlunda. Här åldras alla baklänges från den dag de dör tills de som spädbarn får återvända till jorden. Men Liz vill fylla sexton, inte femton igen. Hon vill bli kär. Hon vill gå ut skolan och plugga vidare. Nu när hon är död tvingas Liz leva ett liv hon inte vill, tillsammans med en mormor hon precis har mött. Och det går inte så bra. Ska hon någonsin kunna glömma sitt gamla liv.

Vad jag tycker:
Jag älskar denna rörande berättelsen. Där är både glädje, sorg och kärlek. Jag gillar hur författaren ser på livet efter döden, att det är ett nytt liv som börjar när man dör. Hoppas det är så på riktigt!
Det är så mycket huvudkaraktären hade velat göra och som hon får chansen att göra i Annanstans. Det gäller att anpassa sig och acceptera men det är svårt för henne. Men hon finner kärlek och hon får sitt körkort och hon blir lycklig. Den är så rörande! Jag älskar slutet också. Hennes kärlek är två år äldre än henne och hon bara en bebis när hon åker till jorden igen. Och hennes kärlek förstår inte vad som händer för han är bara två. Det är så gulligt. Det är svårt att förstå i början vad som händer, vems synvinkel eller perspektiv det är ur. Men det visar sig vara Liz's hund Lucy i början som man följer. Lyckligtvis så återförenas dem i Annanstans några år efter hennes död. Det gillar jag också. Älskar boken och förstår varför jag älskade den när jag var mindre med. Om ni någon gång får tag på boken, så läs den!

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar