Recension: Den femte vågen

Rec-ex/vinst/present: rec-ex
Sidor: 487
Serie: Den femte vågen #1
Utläst: 14/7-13

Bokens första mening:
Utomjordingar är dumma.

Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.
Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevare. Cassies föräldrar är döda och hennes bror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

Jag har hört en väldans massa bra om denna boken och att den var etta på listorna i USA osv. Och i och med allt detta snack om boken så hade jag höga förväntningar. Oftast, med favorittippade böcker, så blir det så att de inte levde upp till förväntan. Tyvärr blev det så här med denna boken. Boken är bra, jag kan se den framför mig som film, den hade blivit asbra som film! Men den är inte så bra som jag trodde att den skulle vara. Efter varje (svart sida) inte kapitel, så byter handlingen perspektiv. Så du kan se det ifrån Cassies perspektiv och nästa ifrån hennes lillebror också vidare. Handlingen är intressant, det handlar ju om att överleva en attack mot jorden, jag förväntade mig mer spänning genom boken, spänningen fanns där om huruvida vem som skulle överleva eller dö osv. men som sagt det saknades lite mer spänning för att jag skulle fastna mer för den. Överlag är det en bra bok och den hade passat SUPER som film!.

Betyg: 4,5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
The monstrumologist: