tisdag 20 augusti 2013

Recension: Geek Girl


Titel: Geek Girl
Författare: Holly Smale
Förlag: Harpercollins Publisher
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 378
Serie: #1 i Geek Girl
Utläst: 18/8-13







Bokens första mening: My name is Harriet Manners, and I´m a geek.

Handling:
Harriet Manners knows a lot of things.
* Cats have 35 muscles in each ear
* Bluebirds can´t see the colour blue
* The average person laughs 15 times per day
* Peanuts are an ingredient of dynamite
But she doesn´t know why nobody at school seems to like her. So when she´s offered the chance to reinvent herself, Harriet grabs it. Can she transform from geek to chic?

Quote:
"Be who you are and let everybody else be who they are. Differences are a good thing. It would be a terribly boring world if we were all the same."

Vad jag tycker om boken:
Jag älskar den här boken, allt med den. Och jag älskar Harriet! Harriet är den personen som slår upp ordet Geek [nörd] i uppslagsboken för att sedan konstatera att allt stämmer in på henne, hon sover med en uppslagsbok på sängbordet och hon tycker inte om mode, hon förstår sig inte på det, men hennes bästis, Nat, älskar mode och allt som har med kläder att göra och hon drömmer om att bli modell. I handlingen får vi följa med när klassen ska på en utflykt och kolla på en klädshow/shoppa. Mer berättar jag inte om handlingen, men jag gillar verkligen den och jag älskar budskapet med boken och jag tycker om alla karaktärerna i boken. Jag älskar också omslaget på boken! Jag vet inte vad mer jag ska säga än att du borde läsa den, det går ganska snabbt att läsa den, eller gjorde i alla fall för mig, och det finns humor i boken vilket jag älskar. Harriet är  kanske en nörd men en väldigt rolig och lyckosam en. Jag tycker att fler borde läsa denna boken, så bra är den! Och... jag längtar tills nästa kommer ut! (26e september)

Betyg: 5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:
#2











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar