Recension: Sofies värld

Författare: Jostein Gaarder
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Nej men en gåva från mamma :)
Sidor: 518
Utläst: 16/8-13

Bokens första mening: Sofie Amundsen var på väg hem från skolan.

När Sofie hämtar posten hittar hon för en gångs skull ett brev till sig själv. Utan frimärke, utan poststämpel och utan avsändare."VEM ÄR DU?" Det står bara det. Konstigt! Men det är bara början. Snart har Sofie fått åtskilliga gåtor att försöka lösa.
Brevet är bara det första av många. Sofie får det ena tjocka brevet efter det andra, och de visar sig innehålla en grundkurs i filosofi. Brevens innehåll fyller henne med förundran över världen och hennes egen existens - och att hon överhuvudtaget finns till. Men genom den här ensidiga och märkliga brevväxlingen dyker också det ena mysteriet efter det andra upp.
Vem är till exempel Hilde Möller Knag? Plötsligt stöter Sofie på hennes namn överallt - till och med i sitt eget rum...

Jag har ju nu börjat mitt tredje år på gymnasiet och ska faktiskt läsa filosofi i år, mamma tyckte då att ska man läsa filosofi så måste man i alla fall ha läst denna boken först. Tack mamma för rådet! Nu har jag läst boken, har min första lektion på torsdag och känner mig förbered på vad som komma skall! Boken då, jo det är så att boken är blandad med fakta (från breven) och Sofies liv, då hon inte läser breven. Jag började läsa boken med en positiv inställning och några sidor in så började jag se ett mönster mellan breven alltså att hon först får några frågor att fundera kring och sedan ett brev med svaren på de frågorna. Det var lite tröttsamt att läsa fakta efter fakta, då boken mest fokuserar kring breven som handlade om filosofins uppkomst och historia. Så det gick alltså ganska segt i början att läsa. Men halvvägs in i boken hände något spännande som verkligen fick mig att bara vilja läsa vidare hela tiden, halvvägs och framåt gick det riktigt snabbt. Boken ger en verkligen en tankeställare och även om den var seg i början så älskar jag den! Jag kan absolut tänka mig att läsa om den igen. En anledning som gjort att jag älskar den är för att författaren vänder sig direkt till läsaren, vilket gör det hela lite mer skrämmande men som också fångar läsaren på ett helt annat sätt! Jag tycker att fler måste läsa den här boken, även om ni inte ska läsa eller läser filosofi så är den ändå väldigt intressant!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~