tisdag 3 september 2013

3x Minirecensioner: Anne Frank, The Walking Dead volym 3 & Boktjuven


Titel: Anne Franks dagbok
Författare: Anne Frank
Förlag: Nordstedts
Rec-ex/vinst/present: Födelsedagspresent!
Serie: Nej
Sidor: 350
Utläst: 28/7-13 




Handling:
Anne Franks dagbok är ett av de viktigaste dokumenten från Förintelsen.
I denna utgåva av Anne Franks dagbok återfinns dagboksanteckningar som tidigare lyfts ut av Annes far, Otto Frank. Dessa textställen utgör drygt trettio procent av boken och understryker att Anne först och främst var en tonårsflicka och en människa - inte en symbol.
Anne Frank föddes den 12 juni 1929. Sommaren 1942 gick hon och hennes familj under jorden, på flykt undan nazisterna. Anne var då 13 år och i dagboken får vi följa hennes utveckling till ung kvinna och skarpögd iakttagare av den mänskliga naturen. I augusti 1944 avslöjades gömstället. Anne Frank dog i Bergen-Belsen tre månader före sin sextonårsdag.

Vad jag tycker om boken:
Den här boken är ett måste för alla läsare, jag tycker i alla fall att man ska ha läst den någon gång i sitt liv då den är så pass känd och omtalad. Det var lite rörigt ibland att läsa dagboken, men å andra sidan är nog alla dagböcker lite röriga och skrivna endast för det privata. Anne Frank tycker jag var en väldigt positiv tjej, trots den sitsen hon satt i. Boken är bra men det känns konstigt att läsa om Anne Frank, som idag är död, tanken på att hon för ca 60 år sedan satt och skrev denna dagboken och att jag nu läser den, känns som sagt konstigt. Det är som när man kollar på en film där skådespelaren som är med i filmen är död.
Det är lite gripande. Jag tycker att det är svårt att betygsätta boken, men jag ger den ändå en fullpott.

Betyg: 5/5



Titel: The Walking Dead volym 3: I Tryggt Förvar
Författare: Robert Kirkman, Charlie Adlard & Cliff Rathburn
Förlag: Apart förlag
Rec-ex/vinst/present: Nej
Serie: #3 i TWD
Sidor: 144
Utläst: 13/8-13




Handling:
Volym 3 följer vårt gäng med överlevande när det hittar ett permanent läger inuti ett fängelse. Relationer ändras, personer dör, och vårt gäng med överlevare läs sig att det finns något mer dödligt än zombies där ute; varandra...!

Vad jag tycker om seriealbumet:
Älskar den här serien! Jag kollar både på serien på tv samt följer dessa albumen, synd att de har uppehåll på serien nu för den är verkligen bra! Och seriealbumen älskar jag också, så spännande och välgjorda, älskar hur läskiga zombierna är ritade i albumen!

Betyg: 5/5



Titel: Boktjuven (org. The Book Thief)
Författare: Markus Zusak
Förlag: B|Wahlströms
Rec-ex/vinst/present: Nej
Serie: Nej
Sidor: 586
Utläst: 24/8-13




Handling:
När döden berättar en historia, måste du lyssna...
Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra , och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa ska lära sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna sofistikerat komponerande roman. Böcker öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek och varhelst böcker står att finna. Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i skyddsrummen under bombningarna och med den jude som gömmer sig i familjens källare.

Vad jag tycker om boken:
Jag hade lite svårt för denna boken. Det gick väldigt segt att ta sig igenom sidorna och det känns inte som att jag riktigt fastnade för historien. Men jag tror att detta kan bli en väldigt vacker historia och som film! Det fanns inte bara negativa saker med boken, nog för att handlingen var lite seg, men jag gillar huvudpersonen Liesel och juden i deras källare, Max. Jag tycker också om att böcker har en stor mening i boken och för Liesel. Jag gillar också att han hade satt döden som berättare i boken.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar