tisdag 17 september 2013

Daniella recenserar: Där drömmar blir till

Titel: Där drömmar blir till
Författare: Emma Andersson
Förlag: Opal
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 456
Serie: #1 Olivia & Enderra
Utläst: 10/9-13







Bokens första mening: Chokladbiten på det glansiga pappret, den som hade blivit över efter deras fika under eftermiddagen, hade nästan smält ner till en liten hög av ljusbrunt kladd på diskbänken.

Handling:
Olivia stod sin gammelmormor Marie mycket nära. Några år efter Maries död får Olivia hennes guldhjärta, ett smycke som bär på en hemlighet. Men hur ska Olivia kunna ta reda på den? Hon dras in i en värld vävd av sanning och drömmar. Enderra - en sagolik värld, en mardrömslik värld. Enderras folk och Enderras prins behöver Olivias hjälp. Men vågar hon?

Vad jag tycker:
Det var svårt att komma in i boken och det var svårt att sätta alla bitar på plats. Den var lite rörig och man fick verkligen tänka till. Men desto längre in i boken man kommer desto mer förstår man. Men jag trodde boken skulle vara helt annorlunda och mycket bättre än vad den var. Men jag gillar ändå boken eftersom den var bra och jag älskar citaten i början av alla kapitlen. Där fanns två citat från bokserien Skämmerskans dotter, vilka jag följer, men har inte läst just den boken citaten kom från. En nackdel med boken var att kapitlen är jätte långa, vilket jag inte gillar. Men jag älskar fantasin i boken och kärleken/vänskapen. Hade bara tyckt att författaren kunde tagit karaktärerna ut på lite mer äventyr i skogen så att man fick träffa de andra fantasi-varelserna. Men det kanske kommer i den andra boken, vem vet?

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar