fredag 27 september 2013

Recension: Själlös


Titel: Själlös (org. Soulless)
Författare: Gail Carriger
Översättare: Lena Karlin
Förlag: Styxx Fantasy
Rec-ex/vinst/present: Rec-ex, tack så mycket!
Sidor: 364
Serie: #1 i Parasol Protectorate
Utläst: 22/9-13





Bokens första mening: Miss Alexia Tarabotti hade inte roligt.

Handling:
Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö - ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och - värst av allt - halvitalienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?

Vad jag tycker om boken:
Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig under den viktorianska tiden!
Det gick väldigt snabbt att läsa ut den här boken, som nu har blivit min nya favoritserie. Det är väldigt underhållande att läsa och det finns inte en enda sida där jag drömmer iväg i mina tankar, för ibland blir det ju så om det är för mycket beskrivningar att tankarna lätt faller iväg på något annat. Så var det inte här! Det enda som jag har att klaga över är att det blev lite för mycket fokus på Alexia och Lord Maccon, det blev lite för mycket hångel och mys om man säger så. Annars var handlingen bra, det var lite svårt i början att kom in i själva handlingen men som tur var varade det inte länge.
Jag ska se om jag kan hitta andra boken imorgon på Bokmässan, i så fall blir det ett måste att köpa med hem!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Andra böcker av författaren:

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera