tisdag 29 oktober 2013

Recension: Erebos


Titel: Erebos
Författare: Ursula Poznanski
Förlag: Opal
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 423
Serie: Nej
Utläst: 10/10-13





Bokens första mening: Det börjar alltid på natten.

Handling: 
Erebos är ett spel. Det iakttar dig, det talar med dig, det belönar dig, det prövar dig, det hotar dig. Erebos har ett mål: Det vill döda.
Nick är fast i Erebos, ett dataspel, som sprids på hans skola. Reglerna är väldigt tydliga: Var och en har endast en chans att spela Erebos. Man måste vara ensam när man spelar och får inte tala med någon om spelet. Den som bryter mot reglerna eller inte utför sina uppdrag åker ut och kan inte starta spelet igen. Något som är riktigt konstigt: Erebos ger uppdrag som inte ska utföras i den virtuella världen utan i verkligheten. Fiktion och verklighet flyter ihop på ett förbryllande sätt. Och sedan får Nick ett riktigt obehagligt uppdrag av spelet...

Vad jag tycker om boken:
Jag tycker boken var väldigt seg i början och när han första gången "klev" in i Erebos tänkte jag "åh, nej, bara det inte är så här hela tiden att man följer när han spelar". Början av spelet är ganska tråkigt också tycker jag. Det tog ett tag innan jag förstod vad det var för mening egentligen. Denna boken faller inte mig så mycket i smaken som Saeculum gjorde och jag är glad att jag läste Saeculum först, annars tvivlar jag på om jag ens orkat ta mig igenom Saeculum också. Det flöt på mycket bättre i Saeculum, hennes andra bok, och jag tycker bara att den här boken var väldigt seg och jobbig att ta sig igenom. Berättelsen är väl ok men faller som sagt inte mig i smaken.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar