Recension: Introvert: Den tysta revolutionen

Författare: Linus Jonkman
Förlag: Forum
Sidor: 243
Utläst: 27/9-13

Bokens första mening: Invigningsgalan var en orgie i självhävdelse.

Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen?
I vår tid verkar "utåtriktad och flexibel" vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden, social kompetens värderas högre än yrkeskompetens och den som skriker högst får oftast som den vill. Det är en tid där inåtriktade, eftertänksamma och stillsamma karaktärsdrag har klassats som mentala sjukdomstillstånd. En tid där introverta personlighetsdrag ofta tolkas som blyghet, arrogans och asocialt beteende. Inget kunde vara mer fel. I en värld där allt går fortare och fortare och där bruset blir starkare för varje dag kan det rentav vara en fördel att vara introvert, och de som fått den gåvan kan skatta sig lyckliga.

Okej så boken är inte så tjock, den ligger på runt 250 sidor men redan efter 50 eller 100 sidor märkte jag att jag tappade intresset lite. Jag sträckläste i början när jag sedan läst över 50 sidor så märkte jag att jag behövde en paus från boken. Det är för mycket om man tänkt att läsa ut den på en dag, väldigt mycket information. Men redan när jag började läsa så tänkte jag hur har han lyckats skriva en hel bok på det här ämnet utan att upprepa sig, upprepa sig var dock det han gjorde. Missförstå mig inte, boken är bra  och jag tycker om att det här ämnet dyker upp mer och mer för det är inte alla som vet vad introvert är, kortfattat, en person som får sin energi av sig själv, motsvarigheten till extrovert som får sin energi genom andra. Jag är introvert men drar också åt det extroverta hållet därför tycker jag som sagt att det är bra att det tas upp mer och mer i media. Den här boken var intressant, han upprepar sig då och då som sagt men ger samtidigt nya vinklar på saker och ting. Dessutom finns ett litet test i slutet där man kan kolla sig själv och se var man ligger, om man är mest introvert, lite av varje eller mest extrovert. Jag baserar inte betyget så mycket på själva innehållet, innehållet var bra men det blev lite långtråkigt. Gillade dock testet på slutet.

Betyg: 3,5/5