Daniella recenserar: Djävulens Märke

Utläst: 27/11-13

Bokens första mening: Rar, trevlig, käck, var orden som dök upp i rektor Åsa Borglinds huvud när den unga kvinnan steg in i rummet.

Det är något märkligt med den nya vikariens ögon, ena stunden är de blå, för att i nästa vara gröna...
Inte nog med att den nya vikarien överlever värstingklassen 9C. hon lyckas med något som ingen annan lärare förmått - att få eleverna att våga och satsa hela sin själ i sin framtid.
  Men vad är det för röst Ella hör i sitt huvud? Är det hennes nya lärare som gör något med henne? Och vad vill hon i så fall?
På Katarina Östra börjar en kamp mellan ont och gott. En kamp som Ella måste vinna. Inte bara för sin skull, utan famför allt för sina vänners och klasskompisars skull.

Bokens är lite seg att komma in i, i början, det var därför jag gav upp den första gången jag skulle läsa den. Men eftersom jag fick höra av många att den är jätte läskig så var jag tvungen att ge mig på den igen, eftersom jag älskar läskiga böcker. Men den var inte så läskig som jag trott. Det händer inte så mycket, det kanske händer en läskig eller äcklig (med blod då vill säga) sak och sedan går det ett tag innan nästa sak händer. Men man får ända följa mysteriet med vikarien genom hela och man får så klart reda på mer och mer. Det roliga med boken är hur författaren får en att följa med på en lång berättelse om en av karaktärerna i kapitlen, när man egentligen bara vill veta vad som händer här näst. Författaren går från att avslöja något till att första leda in en på karaktärernas bakgrund.
SPOILER I boken upprepar sig även mönster om och om igen. Vikarien i boken är ju mystisk, så först börjar läraren (som vikarien har ersatt) att kolla upp vikariens bakgrund, eftersom hon anser att det finns något mystiskt med henne. Men när läraren får reda på lite så dör hon. Efter det börjar en annan lärare ta upp samma spår eftersom han kände läraren som dog mycket väl och litar inte på polisens avgörande om hur hon dog (självmord). Vikarien tar ner dem en för en och gör deras liv till ett helvete, sedan dör även denna läraren. Efter det verkar allting kört, nu finns det bara en elev kvar som inte köper vikariens vänlighet. Så även eleven börjar kämpa emot vikarien. Mer tänker jag inte avslöja förutom att jag blir frustrerad när även elev liv blir till ett helvete. Blir så trött på vikarien när hon lyckas igen. SLUT PÅ SPOILER
Men i huvudsak så är boken bra, författaren vet verkligen hur man ska fånga läsarna. Även fast boken går fram i en långsam takt så är den värt att läsa.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~