måndag 4 november 2013

Daniella Recenserar: Etiquette & Espionage

Titel: Etiquette & Espionage
Författare: Gail Carriger
Förlag: Little, Brown and Company
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 307
Serie: #1 Finishing School
Utläst: 31/10-13







Bokens första mening: Sophronia intended to pull the dumbwaiter up from the kitchen to outside the front parlor on the ground floor, where Mrs. Barnaclegoose was taking tea.

Handling:
Fourteen-year-old Sophronia is a great trial to her poor mother. Sophronia is more interested in dismantling clocks and climbing trees than in proper manners - and the family can only hope that company never sees her atrocious curtsy. Mrs. Temminnick is desperate for her daughter to become a proper lady. So she enrolls Sophronia in Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality.
But Sophronia soon realizes the school is not quite what her mother might have hoped. At Mademoiselle Geraldine's, young ladies learn to finish... everything. Certainly, they learn the fine arts of dance, dress, and etiquette, but they also learn to deal out death, diversion, and espionage - in the politest possible ways, of course. Sophronia and her friends are in for a rousing first year's education.

Vad jag tycker:
Jag hade höga förväntningar på boken och inte trodde jag att den skulle vara som den var. För det första fanns det en vampyr, varulv och mekaniska saker, så som... en hund. Trodde inte det var en fantasy book, trodde det var en realistisk bok då man gick i en vanlig skola som låg på jorden och inte i en luftballong i himlen. Och dem här flywaymen, kom aldrig underfund med vad det är för några typer, men tydligen så kommer dem från himlen på något sätt. Det var en rätt så svårläst bok, i alla fall för mig. Jag läste ett stycke och förstod inte ett skit. Men jag hängde ändå med i boken, det var mer när författaren beskrev saker. Det var även många och svåra namn med i boken och jag fick en ett ansikte att sätta på namnen. Alltså författaren beskrev inte hur dem såg ut och ifall författaren gjorde detta så förstod jag nig inte vad han skrev om ^^. Sedan var kapitlen typ trettio sidor långa, ibland mer och ibland färre vilket jag ogillar. Så denna boken levde inte upp till mina förväntningar och önskar den hade varit lite enklare att läsa så man förstod mer. Men jag ska stå ut och läsa klart serien. Jag gillar i alla fall Sophronia och hennes personlighet. Hon gör vad hon känner för och vill och inget kan stoppa henne. Det fanns också roliga namn samt efternamn att utala med i boken, helt nya för mig.

Betyg: 2/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien: (Bok tre och fyra har inga omslag än så länge)














Andra böcker av författaren:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar