Recension: Berövad

Rec-ex/Vinst/Present: Ja, rec-ex
Sidor: 304
Utläst: 5/1-14 (Daniella) 6/1-14 (Rebecca)

Bokens första mening: Du hade glömt hur tidigt solen går upp när man är på sommarläger- och hur högt fåglarna kvittrar på morgonen.

"Du gömde dig. Vi höll dig gömd tills du var trygg igen. Det dröjde väldigt, väldigt länge."
  När trettonåriga Angie Chapman betraktar sin spegelbild, känner hon inte igen sig. En mager och blek främling stirrar tillbaka - med en sextonårings skräckslagna blick.
  Angie har inget minne av vad som har hänt, men tre år har gått. Tre år då hon varit spårlöst försvunnen, förmodad avliden. Ärren som slingrar sig runt hennes handleder och vrister är de enda ledtrådarna. Nu måste Angie försöka lösa gåtan om sig själv. Och det finns några som kan berätta varje fasansfull liten detalj om de inte hade varit inlåsta - i hennes egna hjärna. Kommer Angie verkligen klara av sanningen?

Vad Daniella tycker:
Författaren har gjort ett bra jobb med att fånga sina läsare och jag kunde inte sluta läsa. Första kapitlet var verkligen spännande och jag ville veta vad som hände i nästa kapitel, och nästa m.m. När någon förlorar minnet vill man gärna veta vad som hänt och man får följa Angie och se hur hon får hjälp. Man får reda på vad som hänt henne.
Jag trodde inte boken skulle handla om just personlighets klyvning och jag visste faktiskt knappt vad det innebar förrän nu. Tack vare boken får man mer information om vad det innebär. Jag tycker det är intressant att man beskriver det som riktiga personer, fast i huvudet, och precis som Angie så hade jag också svårt att förstå. Men det är kul att få se hur hon utvecklas och det är också intressant att få reda på vad hennes "kompisar" är kapabla till och få höra deras historia. Det är verkligen en spännande bok som man har svårt att sluta läsa eftersom det uppstår nya saker hela tiden som man vill ha svar på och se hur saker och ting utvecklas.
(Spoiler!) Jag hade också en liten aning om att Angie hade fött ett barn och att det var precis det barnet hon var barnvakt hos. Eftersom familjen säger i boken att mamman dog när hon födde barnet och att pappan inte klarade av att ta hand om det mer. Samt att familjen säger att deras barn och hon kommer bra överens, hör ihop på något sätt. (Slut på spoiler!)
Det är också intressant att få se att Angie är stark nog i slutet av boken. Att allt som hänt henne bara gjort henne starkare, vilket jag gillar. Det gör hela berättelsen ännu bättre och hon går vidare med sitt liv. Lämnar det som varit bakom sig och tar emot det som sker nu, hon lever i nuet. Men jag måste säga att det var lite förvirring i början av boken eftersom jag inte hade en aning då om att hon hade personlighets klyvning och det var lite sorgligt när hon "utplånade" dem en efter en. Men hon var tvungen att göra det för att bli hel igen. För att leva som en normal sextonåring och bli Angie. En så bra bok som andra också borde läsa!

Vad Rebecca tycker:
Precis som Daniella så fastnade jag också snabbt för boken och den blev utläst på lite mer än ett dygn. Väldigt svårt att lägga boken i från sig eftersom det hela tiden fanns något intressant eller spännande som skedde. Med det sagt så fanns det inte långa stycken med beskrivningar av miljö och tankar osv. Det fanns men de styckena var inte så långa det gjorde att historien flöt på väldigt bra med händelseförloppet.
    Handlingen var som sagt kanske inte vad man först förväntade sig, men å andra sidan vet jag inte vad jag skulle förvänta mig heller, hon hade ju varit borta i tre år och hade inget minne alls av den tiden, att hon skulle ha personlighetsklyvning (på grund av trauman) var inte nog inte det första jag kom att tänka på i alla fall. Jag har ju haft psykologi förra halvåret så personlighetsstörningar var inte precis något helt nytt för mig, jag är lite insatt i det och jag måste säga att författaren verkligen förklarat det på ett bra vis. Själv tycker jag att de olika personlighetstyperna som beskrivs i boken lika bra kunde ha varit egna personer, eftersom de beskrevs på det viset.
   Överlag, en väldigt bra bok och en unik historia, i varje fall för mig, som aldrig läst om något liknande. Har man inte läst den här boken så rekommenderar jag den starkt, det går knappt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker författaren har skrivit: