Recension: Pandemonium

Bokens första mening: Alex och jag ligger tillsammans på en filt i trädgården till Brooks Street 37

Kärlek är en sjukdom.
Jag har lämnat mitt gamla liv bakom mig, bakom en mur av rök och eld och smärta.
Kärlek är ett brott.
Jag måste glömma alla som jag har förlorat. Jag måste glömma Alex. I Vildmarken föds jag på nytt.
Regeringen kontrollerar allt.
Det finns de som vägrar att ge vika för regimen, som lärt sig att överleva utanför samhällets lagar och regler. Motståndsrörelsen växer sig starkare för varje dag. Deras attacker blir allt mer effektiva och riskfyllda. Allt mer destruktiva. Jag är en av dem. Men vem är den verklige fienden i en värld där alla är desperata? Kan man lita på dem som drivs av hat?

Äntligen, ett år senare, återvänder jag till Lenas värld, en värld där kärlek ses som en sjukdom. Jag har tyvärr glömt lite sedan första boken blev utläst men de stora, viktiga delarna kommer jag ihåg. Jag ska försöka göra detta till en spoilerfri recension, då jag vill att även de som inte läst första boken ska kunna ta del av recensionen. För det första så tycker jag att handlingen gick lite för snabbt, det kändes som att det var väldigt mycket som hände på så få sidor och detta gjorde att jag tyckte att det inte blev lika trovärdigt. Lena träffar till exempel på en kille, Julian, och snart börjar de såklart få känslor för varandra och Lena börjar lita på honom mer och mer, så mycket att hon till och med går med på att avslöja hemligheter som kan förstöra flera människors liv om Julian väljer att berätta vidare det. Att Lena litar så mycket på Julian så snabbt tycker jag inte är rätt.
I den här delen av boken kommer flera nya karaktärer in i boken som inte finns med i första boken och dessutom får man följa Lena både i dåtid, tiden efter att Delirium slutade, samt i Nutid, där hon befinner sig i nuläget och detta tyckte jag var lite jobbigt. För när det blev intressant i dåtiden och saker och ting började hända så bröts det och vi får läsa i framtiden igen och när saker började hända där så bröts det och tillbaks till dåtiden igen. Vissa stunder kunde jag knappt fokusera på det jag läste då jag bara längtade fram till nästa kapitel igen osv. Men visst när det väl blev spännande så kunde jag knappt lägga ifrån mig boken!
Om du ska påbörja denna serien, eller har läst första boken men inte denna, så borde du veta att den här boken har ett mer tempo än Delirium och det händer mycket mer saker här men Delirium är också skriven på fler sidor än den här boken är.

Betyg: 3,5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~