måndag 21 april 2014

Daniella recenserar: Fångad

Titel: Fångad (org. Stolen: A Letter To My Captor)
Författare: Lucy Christopher
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 320
Serie: Nej
Utläst: 19/4-14








Bokens första mening: Du såg mig innan jag såg dig, på flygplatsen, den där augustidagen.

Handling:
Förlåt för den där gången ni kom på mig med att vara full. Förlåt för att vi grälade på flygplatsen. Förlåt för att jag blev kidnappad.
Jag hade just bråkat med mina föräldrar när jag fick syn på dig på Bangkoks flygplats... Du hade någonting speciellt i blicken, som om du ville ha något av mig. Ingen hade någonsin sett på mig på det sättet förut, med en sådan intensitet. Du fick mig ur balans, gjorde mig generad. Men du kidnappade mig. Tog mig från allt som var välbekant, till sand och hetta, smuts och fara. Och du förväntade dig att jag skulle älska dig.

Vad jag tycker:
Jag tycker att historien var bra, och den var skriven på ett konstigt sätt eller annorlunda eftersom inte många författare använder sig av du-form. Men den här boken var skriven som en dagbok eller ett brev till hennes kidnappare. Hennes känslor och syn på allt. Det är en fantastisk historia och en annan syn på hur det oftast är när man blir kidnappad. I den här boken blev hon lite kär i sin kidnappare, han ville hennes bästa, älskade henne och trodde han räddade henne från hennes liv. Men det han gjorde var faktiskt fel. Men man kan inte hjälpa att förstå honom och karaktärerna i boken lär känna varandra mer och mer. Jag blev själv lite förälskad i honom och platsen hon togs till. En öken i Australien. Trots det så sa inte boken wow, visst det är en fin historia och jag hade kunnat leva utan den med. Där fanns inga kapitlen i boken och man fick gå efter styckindelningar istället.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar