Daniella recenserar: Under Kupolen

Titel: Under Kupolen (org. Unde the Dome)
Författare: Stephen King
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 1179
Utläst: 7/4-14

Bokens första mening: Från cirka 600 meters höjd, där Claudette Sanders tog en flyglektion, blänkte det lilla samhället Chester's Mill i morgonljuset som om det vore nytillverkat och just ställts dit.

Det är en vacker oktoberdag i den lilla staden Chester's Mill, Maine. Plötsligt kraschar ett litet sportflygplan in i en osynlig barriär strax utanför staden. Nästan samtidigt kör en timmertransport in i samma osynliga vägg. Något oförklarligt har hänt: ett kraftfält innesluter staden likt en gigantisk kupol. Inget kan komma förbi kraftfältet. Ingen kan ta sig in i staden och ingen kan ta sig ut. Invånarna i Chester's Mill är isolerade från omvärlden.
  Det dröjer inte många dagar innan det lilla samhället börjar falla sönder. Stadens starke man, bilhandlaren och viceborgmästaren Big Jim Reneeie, tar tillfället i akt och utser nya poliser som lyder hans minsta vink. Han har nämligen en hel del olika intressen att bevaka.
  Samtidigt lyckas USA:s armé nå fram till den före detta armékaptenen och Irakveteranen Dale "Barbie" Barbara som den senaste tiden har jobbat som grillkock i staden. Presidenten vill att Barbie ska försöka ta reda på vad det är som orsakar det oförklarliga kraftfältet. Ganska snart visar det sig att Barbies undersökningar leder honom på kollisionskurs mot Big Jim Rennie.

Det är första gången jag läst en sådan tjock bok och det gör jag gärna om. Då läser man liksom inte boken bara för att få den överstökat. Man lägger inte så stor vikt på vilken sida man är på, man lägger mer tid på självaste berättelsen och den var jättebra. Det är även första gången jag läser en Stephen King bok och jag är inte besviken. Han är en bra författare och det är intressant att få se hur han byggt upp ett helt samhälle och lagt ner så mycket tid på varje karaktär i boken, för där är så många. Han skriver på ett sätt som gör att karaktärerna blir levande och eftersom där är många karaktärer i boken blandar man ihop några och glömmer bort några. Men man lär sig att komma ihåg dem och även om man läser en bit in på kapitlen får man en "aha" känsla och kommer på vilken karaktär det nu var. Alla karaktärer i boken har sin egna personlighet och man tröttnar ju speciellt på Big Jim eftersom han skulle bestämma hela tiden. Jag ville läsa denna boken eftersom jag såg på första säsongen av Under The Dome på tv och då började jag jämföra boken med serien. Det visar sig att boken har en hel annan berättelse än vad serien har, de har bara lite gemensamt. Alla karaktärer har olika liv om man jämför med serien. Men jag gillar boken ändå, fast jag trodde det skulle vara en annan orsak till varför kupolen var där, det var liksom det jag ville ha reda på mest. Ni som gillar Stephen King's böcker och inte har läst Under Kupolen, gör det för den är sjukt bra!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~