Daniella recenserar: Utvald

Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 496
Serie: #3 i Matchad
Utläst: 11/7-14

Bokens första mening: En man rullade en sten upp för ett berg.

Cassia har gett sitt allt i kampen mot det samfund som förvägrar sitt folk det som betyder mest - familj, kärlek och rätten att få välja.
Efter ett desperat sökande efter varandra och den hemlig motståndsrörelsen har Cassia och Ky förenats i sin kamp. Men priset de fick betala för att gå med i Revolten var högt: Återigen ha de skiljts ifrån varandra.
Cassia verkar nu i hemlighet från Samfundets innersta kärna, medan Ky blir stationerad utanför dess yttersta gränser.
Vem är fiende och vem är vän i tider när allting ställs på sin spets? Sanningar uppdagas och spelets regler blir återigen omkullkastade när Cassia, Ky och Xander för sista gången återvänder till Samfundet för att rädda det de så länge kämpat för.

Jag älskar den första boken i denna serien, men jag kan inte säga samma sak om de två andra böckerna. Oftast är bok två segast i de flesta serierna och Utvald är bättre än Korsad. Man måste verkligen sätta sig in i boken och hänga med, för ifall man bara läser och inte hänger med blir det en tråkig bok och man missar mycket. Det är mycket drama i boken och inte så mycket action. Men jag gillar också drama böcker, dock så kan det bli lite för tråkigt ibland om inget händer. Alla tre böcker har ett djup i sig, böckerna är så poetiska och det gillar jag. Dom står ut lite från andra böcker, för alla böcker har inte det känslomässiga djupet.
Det var en bra ide av författaren att vissa tre olika sidor av vad som hände under Revolten, det gillar jag. Man får följa Cassia som är bland de människor som blir insjuka, Xander som försöker att hjälpa de sjuka och Ky som blir sjuk och även hjälpte till uppe i luften. Man får se tre olika sidor och synvinklar  av allt, alla tre har sina egna behov och problem. När Ky blir sjuk får man följa vad som händer när han har insjuknat och man får reda på vad som händer när de insjuknar. Och det är första gången av alla böcker som jag läst då jag stött på en kapitel utan några ord. Det var lite roligt och jag förstår poängen med kapitlet, det behövdes inga ord. Det positiva  är också att allt slutar bra, precis som sagor borde göra. I helheten blir betyget...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~