Daniella recenserar: The Selection

Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Sidor: 327
Serie: #1 i The Selection
Utläst: 9/8-14

Bokens första mening: When we got the letter in the post, my mother was ecstatic.

For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she dosen't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.
Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself - and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined

Av allt jag hört om boken och av mina förväntningar på den så var boken jättebra. Redan efter första kapitlet ville jag bara läsa mer och mer. Jag blev fångad och ville få reda på vad som skulle hända härnäst. Den var spännande, rolig och romantisk. Jag gillar början av boken då man får se America's relation till den hemliga pojkvännen Aspen. Man kan inte hjälpa att bli kär i paret, men deras relation och känslor ställs på spel precis innan America ger sig iväg, vilket är sorgligt. Jag förstår henne i början när hon hamnar på slottet, att hon reagerar som hon gör i boken. Det är även underhållande att få se Maxon's och America's relation byggas upp mer och mer, trots den lilla incidenten i början.
Det tog några kapitel innan jag förstod samhällsklassens nummerordning i boken. Jag trodde att nummer 10 stod för de adla men det var tydligen nummer 1 som stod för det. Så först förstod jag inte vad hon menade med att vara ihop med en sexa medans hon var en femma, det är väl en bra sak. Trodde också ett tag att de i hennes familj rankade varandra för snygghet och att hennes pojkvän inte fick vara en sexa för då var han för ful ^^. Men jag fick grepp om det tillslut och det är tydligen väldigt viktigt i boken att ha en så låg siffra som möjligt.
Allt ställs på spel i slutet av boken, då det dyker upp en stor överraskning. Jag tyckte det förstörde boken lite. Eftersom jag själv vill se America bli ihop med prinsen och inte att hennes ex skulle komma och förstöra allt som hon har byggt upp. Det är när det gamla kommer in i nuet som förstör det hela.
Som sagt så vill jag se America bli ihop med prinsen, med det återstår att få se eftersom det slutade mitt i allt. Det är nog första boken som faktiskt bara slutar sådär. Jag trodde vi som läsare skulle få se vem prinsen valde i den första boken och sedan kom det andra problem upp i bok två. Men nu måste jag köpa nästa del för att fortsätta att läsa och se vem prinsen väljer. Lite trist men boken var ändå bra och jag hoppas nästa bok är lika bra och att hon väljer med sitt hjärta (håller tummarna på prinsen ^^).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien