lördag 23 augusti 2014

Recension: Allt och lite till


Titel: Allt och lite till (org. The Moon And More)
Författare: Sarah Dessen
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Födelsedagspresent
Sidor: 430
Serie: Nej
Utläst: 17/8-14







Bokens första mening: Nu kommer de.

Handling:
Luke är verkligen en fantastisk pojkvän.
Snäll, snygg och pålitlig. Emaline och han har varit tillsammans i flera år och deras förhållande är helt perfekt. Eller?
Sommaren efter High School börjar Emaline ifrågasätta allting. Räcker livet i den trygga småstaden Colby och en framtid med Luke, eller vill hon ha mer? Borde hon satsa på en riktigt bra utbildning och en lysande karriär, som hennes pappa vill? Och när den spännande New York killen Theo dyker upp i Colby för att arbeta med en dokumentärfilm ställs allting på sin spets... Det här är verkligen sommaren när allt förändras.

Min åsikt:
Detta kändes inte som en typisk Sarah Dessen bok, jag fick inte riktigt samma härliga känsla som jag brukar få när jag läser hennes böcker. Jag hade flera gånger en tanke på att lägga ner boken och detta gjorde att det då fanns dagar som jag inte alls kände för att läsa den alls. Därför fick jag väl heller inte riktigt grepp om karaktärerna eller för den delen historien. Men sedan fanns det också allt för många karaktärer att hålla koll på, flera gånger fick jag tänka efter lite för att försöka komma på vem karaktären nu var igen. Emaline har ju dessutom två familjer och det gör det inte lättare. Men ja, jag hade väldigt svårt för att komma in i handlingen och jag kände inte riktigt att jag ville fortsätta läsa den när jag väl läst ett par hundra sidor och handlingen inte blev bättre. De sidorna som var mest intressanta att läsa var de sista sidorna. Dels för att det innebar att boken nästan var slut, dels för att det var då som något intressant hände i boken.
Nej, det finns allt bättre böcker som Sarah Dessen har gjort och jag är väl bara egentligen glad över att jag orkade att ta mig igenom den här boken, för jag ville verkligen inte ha ännu en bok som jag lagt ner och som sedan istället hade legat och väntat på att få bli läst.

Betyg: 2.5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar