söndag 28 september 2014

Daniella recenserar: Om jag stannar

Titel: Om jag stannar
Originaltitel: If I Stay
Författare: Gayle Forman
Förlag: Ponto Pocket
Rec-ex/Vinst/Present: Vinst
Sidor: 192 sidor
Serie: #1 If I Stay
Utläst: 10/9-14







Bokens första mening: Alla tror att det berodde på snön.

Handling:
Mia minns inget från olyckan. Hon vet bara att hon färdades i bilen på sliriga vintervägar tillsammans med sin familj.
  Så plötsligt, kan hon se sig själv genom bilens krossade vindruta, ligga svårt skadad och medvetslös. Hon hör Beethovens toner fortsätta strömma genom bilradion och blandas med ljudet av sirenerna. I nästa ögonblick blir hon buren ut ut bilvraket och räddningspersonalen kämpar för hennes liv.
  Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tankar och tillbakablickar lära känna hennes liv och hennes val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla - leva vidare trots att hon förlorat sin familj eller... släppa taget?

Min åsikt:
Jag såg så mycket framemot att få läsa denna bok eftersom jag så gärna vill se filmen, men jag hade sett mig själv läsa boken på engelska (vilket jag tror att jag kommer göra någon gång i framtiden). Eftersom boken på svenska är så mycket mindre och har färre sidor än den på engelska, så jag tänkte att det här kan inte vara hela historien, de måste verkligen ha förkortat ner den. Jag blev lite besviken också, där var inte så mycket blandade känslor i boken som jag hade hoppats på. Ni vet upp och ner gångar, först jätte mycket sorg och sedan en liten ljus stund och sedan gick det ner på botten igen. Vad jag sett av trailern på filmen så gissar jag på att filmen kommer att vara så mycket bättre än boken. Bara den här gången. Det vara som att "nu sker det här" men vi hoppar över känslorna och sorgen och berättar om något annat istället.
Visst jag gillar tillbaka blickarna på Mia's liv men jag hade velat vara i nuet mycket mer än i det förflutna. Och huvudsaken med att använda sig av det förflutna är att bygga upp känslorna som är i nuet, det som sker i boken i nutid, men känslorna byggdes inte upp så mycket som jag hade velat och som det brukar göra.
Jag gillar däremot historien och det svåra valet hon måste göra, för vem som helst hade väl släppt taget. Men hon väljer att kämpa sig igenom ett liv utan sin familj, men hon har trots allt några kvar som hon älskar och som älskar henne. Jag längtar så mycket till att se filmen och jag hoppas ärligt talat att den är bättre en boken, annars blir jag dubbelt så besviken.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar