Rebecca recenserar: The Coldest Girl in Coldtown

Förlag: Indigo
Sidor: 419
Utläst: 20/8-14

Bokens första mening: Tana woke lying in a bathtub

Coldtown was dangerous. Tana knew.
A glamorous cage. A prison for the damned and anyone who wanted to party with them.
Tana lives in a world where walled cities called Coldtowns exist. In them, quarantined monsters and humans mingle in a decadently bloody mix of predator and prey. It´s an eternal party, shown on TV twenty-four hous a day - gorgeous, glamorous, deadly.
The problem is, once you pass through Coldtown´s gates, you can never leave...

Jag kan ärligt säga att jag påbörjade denna boken utan att fatta att den skulle handla om vampyrer. Nog för att titeln borde avslöja det men jag tänkte inte på vampyrer när jag läste titeln. Handlingen på baksidan gav heller inte så mycket som jag hade kunnat associera med vampyrer. Och enda sedan Twilight-serien så har jag försökt hålla mig lite på avstånd till vampyr-böcker. Varför? Det var en perioden i mitt liv, i grundskolan då vi läste Twilight hellre än att göra läxorna i skolan, som fick mig att absolut älska vampyrer och hela Twilight-serien. Men den perioden är nu över och vampyr-böcker känns inte alls lika lockande som de gjorde för fem år sedan. Jag tycker att fortfarande att vampyrer är lite uttjatade. Trots det finns det böcker med vampyrer i som jag absolut älskar ännu. En av dem är Vampire Academy serien, där jag har läst tre böcker av de totalt sex styckna i serien. Och även om den här boken handlar om vampyrer så var den faktiskt väldigt bra.
   Jag gillar verkligen världen som författaren har skapat. Visst det är i USA men det är the Coldtowns som jag tycker är en väldigt fiffig idé. Eftersom vampyrer blev en epidemi i USA så ville man skydda befolkningen genom att skapa så kallade Coldtowns. Dessa städer var isolerade från samhället och där stängde man in alla vampyrer. Om det sedan upptäcktes fall om vampyrer utanför dessa Coldtowns så ville man förstås fånga in dem också, inte minst för att de var en fara för allmänheten.
    Och sedan får man följa karaktären Tana, som jag direkt gillar, hon är en stark tjej som lätt kan ta hand om sig själv och lösa svåra situationer. Tana råkar ihop med två killar, Aidan och Gavriel, och det är dem tre som vi får följa i handlingen.
    Jag älskar verkligen stämningen i boken och sättet som Holly Black skriver på. Trots att det finns mycket beskrivningar så fanns det inte en enda stund då jag ville lägga ifrån mig boken, det var alltid något intressant på gång. Dessutom växlar kapiteln mellan Tanas tankar och vinkel på saker och människorna i hennes omgivning. Detta bidrog också till att jag inte ville lägga ifrån mig boken, då det skedde något intressant och spännande med Tana så slutade kapitlet tvärt och jag ville så snabbt som möjligt se vad som väntade efter varje nytt kapitel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommer ut 2015