tisdag 16 september 2014

Rebecca recenserar: Vill ha dig så illa


Titel: Vill ha dig så illa
Författare: Gunnar Ardelius
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Rec-ex 
Sidor: 205
Serie: Nej
Utläst: 3/9-14






Bokens första mening: "Jeppe, du frågar om nyårsnatten, berätta, säger du, vad som hände, varför jag inte kom dagen efter."

Handling:
Skolan är slut och en mörk hemlighet har lagt sig som ett kvävande täcke över sommaren. Gänget från gymnasiet hänger kvar i stan, alla utom Channa som är försvunnen. Vart har hon tagit vägen? Och vad var det egentligen som hände den där iskalla nyårsnatten?

Min åsikt:
Skrivsättet i den här boken är annorlunda jämfört med de böcker jag läst tidigare, jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är ganska mycket metaforiska beskrivningar och antydningar till att något skett men man vet inte riktigt vad, det kan du endast gissa dig till.
  Det är dessutom en väldigt kort bok och det gör att jag inte riktigt greppar om handlingen så mycket. Även de väldigt många karaktärerna, gör att jag inte kunde "lär känna" någon karaktär bättre än de andra. Eller så blandade jag ihop karaktärernas tidigare historier och det blev lite förvirrande till slut. Den karaktär som jag dock fann det intressantare att läsa om var Channa, kanske för att jag hade det lättare att komma ihåg och tyckte det var mer spännande med "flickan som försvann från staden innan gymnasiet ens slutat" och ingen visste varför.
  Jag tror att om man ska läsa boken så, eftersom den är så kort, borde man inte lägga ifrån sig boken för snabbt och endast läsa lite varje dag, för då kan det bli precis som jag att man tappar bort sig lite.
  Med det sagt så är det ändå en väldigt intressant handling. Det som fick mig intresserad av boken var att den just handlar om tiden efter gymnasiet, som som sagt är väldigt skör, och jag har precis gått ut gymnasiet så därför kände jag att det var ett sammanträffande att den kom ut just nu. Och även om skrivsättet är annorlunda så gillade jag det, det kändes lite som att läsa, en dikt kanske inte är det rätta ordet, men det kändes lite så. Jag gillar verkligen bokens och författarens unika stil.

Betyg: 3.5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar