söndag 5 oktober 2014

Rebecca recenserar: Uglies


Titel: Uglies
Författare: Scott Westerfeld
Förlag: Simon Pulse
Rec-ex/vinst/present: Julklapp från syster
Sidor: 406
Serie: #1 i Uglies
Utläst: 8/9-14






Bokens första mening: The early summer sky was the color of cat vomit

Handling:
Tally is about to turn sixteen, and she can´t wait. In just a few weeks she´ll have the operation that will turn her from a repellent ugly into a stunningly attractive pretty. And as a pretty, she´ll be catapulted into a high-tech paradise where her only job is to have fun.
But Tally´s new friend Shay isn´t sure she wants to become a pretty. When Shay runs away, Tally learns about a whole new side of the pretty world - and it isn´t very pretty. The authorities offer Tally a choice: find her friend and turn her in, or never turn pretty at all. Tally´s choice will change her world forever...

Min åsikt:
Jag är lite kluven kring den här boken. Jag gillar att den berör ett ämne som är så aktuellt i dag om utseende- och kroppsfixering. Krävs det att alla ska se likadana ut för att det ska bli ett rättvist samhälle? I boken var de som var "uglies" sitt normala jag, de hade inte genomgått någon operation och de ansåg sig själva vara fula och de accepterade det för att de en dag skulle bli "pretties", vackra. På detta sättet tycker jag att det är en intressant historia där författaren vågat utforska och komma på den här världen. Samtidigt följer vi huvudkaraktären Tally och det är där som jag blir lite kluven, jag tyckte om henne som karaktär i början men sedan allt eftersom handlingen utvecklade sig så började jag störa mig mer och mer på henne. Hon ljuger ganska mycket i boken och sätter så klart sig själv i knipa. Själv tyckte jag att det var plågsamt att läsa då hon bara försatte sig själv i mer och mer problem. Och de valen som hon gör tycker jag heller inte är så värst bra och att hon sedan ska spela hjälte och ställa saker och ting till rätta. Det tycker jag blir fallet för den här boken som annars hade kunnat bli ganska bra.
   Men jag gillar som sagt handlingen och att det händer saker hela tiden, jag tyckte om att läsa om världen som författaren skapat och självklart kan man inte göra annat än att ifrågasätta deras ideal av människan.
  Om du letar efter en bok som är snabb att läsa så tycker jag att du ska läsa denna. Om du letar efter en bok med bra huvudkaraktär, nja, välj en annan.
  Dock kommer jag fortsätta läsa den här serien, jag fick ju faktiskt hela serien av min syster, dessutom kan det ju inte annat än bli bättre nu när huvudkaraktären inte behöver ljuga längre.


Betyg: 3.5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar