söndag 26 oktober 2014

Rebeccas recenserar: The Awakening


Titel: The Awakening
Författare: Kelley Armstrong
Förlag: HarperCollins Publisher
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 360
Serie: #2 i Darkest Power
Utläst: 9/10-14





Spoiler Varning!

Bokens första mening: When the door to my cell clicked open, the first thought that flitted through my doped-up brain was that Liz had changed her mind and come back.

Handling:
You don´t have to be alive to be awakened.
  Chloe Saunders is a living science experiment - not only can she see ghosts, but she was genetically altered by a sinister organization called the Edison Group. She´s a teenage necromancer whose powers are out of control, which means she can raise the dead without even trying. Now Chloe´s running for her life with three of her supernatural friends - a charming sorcerer, a cynical werewolf, and a disgruntled witch - and they have to find someone who can help them before the Edison Group catches them.
  Or die trying.

Min åsikt:
Jag är ledsen över att behöva skriva att jag är besviken på handlingen. Jag tyckte att början av boken var ganska oklar, och jag såg ingen logik i det vissa personer gjorde. Ex: (Spoiler) varför lämnar han Chloe ensam inlåst i ett rum bredvid hans kontor där han har alla "hemligheter", när han vet att hon kan rymma?(Slut på spoiler) Jag blev även osäker på vad Chloe, Derek, Simon och co. hade för plan, de pratade om en plan och sedan en annan så därför blev det svårt att veta vad de bestämde sig för. Jag tyckte även att denna handlingen var ganska lik första bokens handling, det enda som fattades var att det skulle sluta som i första boken också. Stora delar av boken består av att huvudpersonen, tillsammans med sina kompisar, flyr. Och jag tyckte att det blev väldigt tjatigt.
   Slutet av boken är jag också lite skeptisk till, och detta har med karaktären Andrew att göra. Det som jag inte förstår är (Spoiler) hur Andrew kunde fly så enkelt, det hade i alla fall gjort mig misstänksam, han hade kunnat hjälpa Lyle gruppen istället för dem och fört dem tillbaks till Lyle-huset igen. (Slut på spoiler!)
   Jag är lite kluven till om jag ska plocka upp tredje boken och läsa den också, men eftersom jag redan har den hemma så måste jag väl göra ändå. Jag har dock hört att sista boken i serien skulle vara en besvikelse och eftersom jag redan tycker att denna var en besvikelse så kanske jag blir ännu mer besviken, eller så blir jag väl bara lika besviken på den som på denna.
   Det enda som jag såg som positivt i den här boken är karaktärerna, tycker verkligen om huvudkaraktären Chloe samt hennes relation till Simon och Derek. Även de andra karaktärerna är intressanta att läsa om och jag tycker fortfarande om det faktum att Chloe kan väcka döda lik till liv igen, även när hon sover. Läskigt!

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Andra böcker av författaren:



1 kommentar:

  1. Hej, jag har nominerat dig till Sisterhood of the World Bloggers Award. Kika in på min blogg för att läsa inlägget. Det är en sorts tag där du kommer att få svara på frågor (om du vill, såklart!) / Hannah

    SvaraRadera