onsdag 1 oktober 2014

Skräckläsning!

Nelly på Nellons bokblogg har i år, precis som förra året, anordnat en skräckläsning som håller igång från månaderna oktober till november då man ska läsa så många rysare som möjligt. Böckerna kan handla om allt möjligt, i princip, och vara i olika "grader" av skräck, bara det följer temat för dessa månaderna. 

Själv har jag valt böcker av olika mycket läskigheter i sig. De som är lite vänligare och de som är av lite läskigare grad, det vill säga, de som jag inte så gärna läser på natten. Böckerna som jag har valt att börja läsa på är:


1. Asylum av Madeleine Roux, en bok som jag hittade ganska nyligen i Göteborg och som också är en av böckerna som jag hellre läser på dagen än på natten. Den absolut största anledningen till att jag inte vill läsa denna på natten/kvällen är för att den innehåller så läskiga och obehagliga bilder att jag nog skulle bli för paranoid och tro att mitt hus också är hemsökt. Jag har redan börjat läsa den och kommit ca 50 sidor in i boken, vissa sidor vill jag läsa snabbare än andra om man säger så.

Once you enter, you´ll never leave.
Unlock the gates to the Asylum, but don´t go into the basement. Some things are best left unseen...
The summer programme at New Hampshire College is a chance for Dan Crawford to make friends. He might be staying in old asylum grounds rather than a new campus, but summer is definitely looking up.
Until Dan and his new friends uncover disturbing images in their freaky summer home. Then Dan starts receiving threatening messages, and learns that curiosity kills...
It´s no coincidence that they ended up at the ASYLUM.
WARNING! Contains disturbing found images.

2. Samtidigt läser jag även Röd som Blod av Salla Simukka. Boken följer kanske inte direkt skräck-temat, med spöken, zombies, vampyrer m.m. men den följer ändå ett mörkare tema. Jag valde främst att ta med den här för att jag var så sugen på att läsa den och rättfärdigar det valet med att säga att den ser läskig ut, med blod på omslaget. Men detta är den bok som jag läser istället för Asylum på kvällarna, och som jag också läst ca 50 sidor i.

Det var tungt att springa i snödrivorna. Kylan bet henne med vassa tänder och skogen var mörk som svärtan själv. Lumikki ökade takten. Det här var tredje gången på fyra dygn som hon blev jagad och tvingades fly genom snö och kyla. Tre försök. I sagorna fick hjälten alltid tre försök. De två första misslyckades men det tredje lyckades. Betydde det att hon äntligen skulle komma undan? Eller att förföljaren äntligen skulle få fatt på henne?
17-åriga Lumikki hittar tvättade sedlar i skolans mörkrum och blir indragen i en livsfarlig härva av narkotikasmuggling. Det är den kallaste vintern i mannaminne och gatorna i Tammerfors är inbäddade i ett gnistrande snötäcke. Och inget är så rött som blod i snö.

3. Den tredje boken som jag tänkt läsa är The Awakening (#2) av Kelley Armstrong. Jag läste första boken för ca 1.5 år sedan och älskade den MEN ville inte köpa bok två på nätet då jag redan i affären såg olika storlekar på böckerna och inte visste vilken som var vilken. Så jag har letat efter både tvåan och trean i storlekarna som har halsbandet på ryggen också. Nu har jag både tvåan och trean och ser väldigt mycket fram emot att läsa dem. 

You don´t have to be alive to be awakened.
Chloe Saunders is a living science experiment - not only can she see ghosts, but she was genetically altered by a sinister organization called the Edison Group. She´s a teenage necromancer whose powers are out of control, which means she can raise the dead without even trying. Now Chloe´s running for her life with three of her supernatural friends - a charming sorcerer, a cynical werewolf, and a disgruntled witch - and they have to find someone who can help them before the Edison Group catches them. Or die trying.


4. The Graveyard Book av Neil Gaiman, det säger lite sig själv att den utspelar sig på en kyrkogård. Och denna är, precis som The Awakening, en snällare variant av rysare (om man ens kan kalla denna boken för en rysare ^^).

It takes a graveyard to raise a child.
Nobody Owens, known as Bod, is a normal boy. He would be completely normal if he didn´t live in a graveyard, being raised by ghosts, with a guardian who belongs to neither the world of the living nor the dead. There are adventures in the graveyard for a boy - an ancient Indigo Man, a gateway to the abandoned city of ghouls, the strange and terrible Sleer. But if Bod leaves the graveyard, he will be in danger from the man Jack - who has already killed Bod´s family.

5. Åter till de lite läskigare böckerna, som femte boken att läsa har jag valt House of Small Shadows av Adam Nevill. Hittade även denna boken i Göteborg och när jag läste första meningen på baksidan så visste jag att den skulle med hem! "They watch you as you sleep" läskigare än så kan det inte bli! Även kommentaren på framsidan "Britain´s answer to Stephen King" gjorde att jag blev nyfiken på boken. Denna boken tror jag att jag även kommer läsa på natten (då den inte innehåller läskiga bilder!)

They watch you as you sleep.
The Red House: home to the damaged genius of the late M.H. Mason, master taxidermist and puppeteer, where he lived and created some of his most disturbing works. The building and its treasure trove of antiques is long forgotten, but the time has come for his creations to rise from the darkness.
Catherine Howard can´t believe her luck when she´s invited to value the contents of the house. When she first sees the elaborate displays of posed, costumed and preserved animals and macabre puppets, she´s both thrilled and terrified. It´s an opportunity to die for.
But the Red House has secrets, secrets as dreadful and dark as those from Catherine´s own past. At night the building comes alive with noises and movements: footsteps, and the fleeting glimpses of small shadows on the stairs. And soon the barriers between reality, sanity and nightmare begin to collapse...

6. Men man kan ändå inte läsa rysare utan att ta med en riktig Stephen King bok. Därför tänkte jag även läsa Jurtjyrkogården som jag länge varit nyfiken på och som jag också ser väldigt mycket fram emot att läsa. Jag kan inte ha skräckläsning om jag inte har med något från Stephen King, som jag haft varje år. 

Läkaren Louis Creed och hans familj lämnar Chicago och flyttar till ett stort hus utanför den lilla staden Ludlow i Maine. Louis kan inte låta bli att känna en oro - allt är nästan för perfekt. Det nya huset är fantastiskt. Naturen är underbar. Och grannarna är vänliga och välkomnande.
Men i utkanten av idyllen finns uråldriga, hemlighetsfulla krafter. Det är något mystiskt med den gamla "jurtjyrkogården", där traktens barn brukar begrava sina husdjur. Och strax bortom den finns en gammal, indiansk begravningsplats som ruvar på ännu djupare hemligheter som vår moderna tid sedan länge har glömt bort.
När familjens katt Church blir överkörd begraver Louis honom bortom jurtjyrkogården. Och Chruch kommer tillbaka. Till det yttre är katten densamma, men något är ändå kusligt annorlunda med husdjuret.
Louis har släppt lös dolda krafter som bäst lämnas ostörda. Men det är inte förrän familjen drabbas av en katastrof som den verkliga mardrömmen börjar...

7. Den här boken är jag inte hundra på om jag kommer hinna läsa eller inte, jag har, trots mycket att göra, också en veckas semester utomlands och hoppas att jag läst klart de andra böckerna tills dess i november, så att jag kanske kan avsluta skräckläsningen med den här boken. Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes.

Catheringe Bailey är ung, singel och festar hårt med sina vänner på helgerna. Känner hon sig attraherad av en man tvekar hon inte att ge sig in i leken. Men när hon träffar Lee blir det snabbt allvar. Han är snygg, karismatisk och spännande - det är nästan för bra för att vara sant. Inte bara Catherine utan också alla hennes väninnor faller som käglor.
Deras passion är himlastormande, Lee uppvaktar Catherine som ingen annan man tidigare gjort, men snart får hon uppleva hans dåliga humör och en skrämmande brutalitet. Vem är han egentligen? När kommer han att höra av sig härnäst? Vad sysslar han egentligen med?
Att Lee är en man med makt står klart. Deras relation blir alltmer oförutsägbar och Catherine känner sig osäker. Hon har en kuslig känsla av att någon rotar bland hennes saker. Inte låg boken där när hon gick till jobbet i morse? Hon kontrollerar gång på gång att fönster är stängda och dörren låst när hon går ut.
Catherine känner sig hotad till livet och förvandlas från en festglad och självsäker ung kvinna till ett nervvrak med tvångsbeteenden. Hon försöker tala med goda vänner om det som händer men blir inte trodd - de känner Lee och dyrkar honom. Inte skulle han bete sig på det sättet? Hennes liv blir outhärdligt, hon litar inte på någon, har ingen att vända sig till.
Catherine ser till slut ingen annan utväg än att fly. Men det hon tror sig ha undkommit en gång för alla kommer att upprepa sig.

Någon annan som känner sig modig nog att ge sig på Nellys skräckläsning event?! Kika in på hennes sida i sådana fall, och anmäl er =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar