tisdag 4 november 2014

Rebecca recenserar: Asylum


Titel: Asylum 
Författare: Madeleine Roux
Förlag: HarperCollins
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 310
Serie: #1 i Asylum
Utläst: 6/10-14







Bokens första mening: They built it out of stone - dark gray stone, pried loose from the unforgiving mountains.

Handling:
Unlock the gates to the Asylum but don´t go into the basement. Some things are best left unseen...
  The summer program me at New Hampshire College is a chance for Dan Crawford to make friends. He might be staying in old asylum grounds rather than a new campus, but summer is definitely looking up.
  Until Dan and his new friends uncover disturbing images in their freaky summer home. Then Dan starts receiving threatening messages, and learns that curiosity kills...
  It´s no coincidence that they ended up at the ASYLUM.
  WARNING! Contains disturbing found images.

Min åsikt:
Jag älskar skräckisar och jag kan se den här boken som en film, om tre ungdomar som beger sig ut på upptäcktsfärd i skolans låsta källare. Där ingen får lov att vara. Källaren återspeglar mycket av skolans förflutna som människor i staden helst vill glömma då skolan en gång i tiden var ett sjukhem för psykiskt sjuka människor.
   Och så får vi följa karaktären Dan Crawford som ska gå på den här skolan över sommaren. Han känner ingen men träffar två personer som han börjar umgås med, utöver hans rumskamrat. Snart får huvudpersonen reda på om skolans historia efter att hans rumskompis säger att han varit i källaren och hittat en massa obehagliga bilder. Och Dan och hans två kompisar bestämmer sig också för att gå ner dit, på natten.
  I boken finns några av de obehagliga bilderna som karaktärerna möter på i källaren. Jag tyckte väl inte att de var så obehagliga, några få av dem var det.
  Snart efter att huvudpersonen och hans två vänner har varit i källaren så börjar skumma saker hända i hans omgivning. Jag tänker inte säga vad, för jag vill inte avslöja för mycket, men det var saker som han inte kunde förklara och som jag hade, om det hänt mig, blivit tokig av.
   Sammanfattningsvis, utan att skriva om allt som händer, så är den väldigt händelserik och lätt att läsa, den är lite läskig men mest obehaglig. Jag ser fram emot att se vad andra boken handlar om. Självklart om man redan från början inte tycker om skräckisar eller obehagliga bilder så är detta inte en bok man ska läsa, men om man gillar det så rekommenderar jag verkligen den här boken. Bäst är så klart om man ligger på natten och läser den i mörkret, vilket jag nu i efterhand känner att det är lite synd att jag inte gjorde det, för då hade jag säkert tyckt att den här boken hade varit ännu läskigare än vad jag tycker nu.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar