söndag 30 november 2014

Rebecca recenserar: Det Oändliga Havet


Titel: Det Oändliga Havet
Författare: Rick Yancey
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Rec-ex från förlaget
Sidor: 329
Serie: #2 i Den femte vågen
Utläst: 18/11-14






Bokens första mening: Det skulle inte bli någon skörd.

Handling:
Hur förgör man hela jordens befolkning?
Man berövar människorna deras mänsklighet. Man gör de allra minsta barnen till massförstörelsevapen av kött och blod. Efter den femte vågen kvarstår regeln: Lita inte på någon. Minst av allt på din instinkt.
  Den utomjordiska attacken fortsätter. Cassie har återfunnit sin lillebror, men har samtidigt förlorat sin stora kärlek Evan. Och striden mot De andra är långt ifrån över. Cassie och hennes vänner måste fortsätta kämpa mot en osynlig fiende. Men en sak är säker: De andra kommer inte att ge upp förrän hela mänskligheten är utrotad.

Min åsikt:
När jag läste den första boken, Den femte vågen, blev jag besviken då jag hört en massa positiva saker om den och förmodligen hade för höga förväntningar. Det hade jag inte på denna. Jag tycker fortfarande inte att serien är så bra som säkert många andra tycker men jag gillade ändå den här boken.    
    I den här boken får vi lära känna de olika karaktärerna mer och deras historia före incidenten. Och jag har fattat tycke för flera av karaktärerna som jag innan inte visste något om. Jag tyckte det var väldigt intressant att läsa om och att följa dem också.
    Jag blev lite förvånad över att boken är så kort, när jag först såg den, första boken var ju en tegelsten på 500 sidor så jag förväntade mig en ungefär likadan bok. Med det sagt så händer det inte lika mycket här som i första boken. Det är inte lika mycket action, men den finns fortfarande kvar. Vi får däremot reda på lite mer om dessa "utomjordingar", som kommit för att utplåna mänskligheten, samt hur de tänker om sättet att göra det på. Jag tyckte nästan mer om att läsa den sista tredjedelen av boken eftersom vi då får följa enbart Ringer och det hon är med om, jag tyckte inte att författaren var lika bra på att skriva när där var flera personer samtidigt. Det blev lite för rörigt och det verkar lite som att författaren glömmer bort att skriva vad som händer med de olika personerna i rummen. Det kanske bara var jag som uppfattade det så, det vet jag inte, men jag fick, ett par gånger bläddra tillbaks för att se vart en karaktär tog vägen och vad som hände och när jag inte kunde hitta det så blev jag frustrerad.
   Men jag är fortfarande väldigt spänd på att få se hur det hela slutar, om utomjordingarna lyckas utplåna mänskligheten eller inte!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar