torsdag 27 november 2014

Rebecca recenserar: House of Small Shadows


Titel: House of Small Shadows
Författare: Adam Nevill
Förlag: Pan Books
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 371
Serie: Nej
Utläst: 8/11-14






Bokens första mening: As if by a dream Catherine came to the Red House

Handling:
They watch you as you sleep.
The Red House: home to the damaged genius of the late M.H. Mason, master taxidermist and puppeteer, where he lived and created some of his most disturbing works. The building and its treasure trove of antiques is long forgotten, but the time has come for his creations to rise from the darkness.
  Catherine Howard can´t believe her luck when she´s invited to value the contents of the house. When she first sees the elaborate displays of posed costumed and preserved animals and macabre puppets,
she´s both thrilled and terrified. It´s an opportunity to die for.
  But the Red House has secrets, secrets as dreadful and dark as those from Catherine´s own past. At night the building comes alive with noises and movements: footsteps, and the fleeting glimpses of small shadows on the stairs. And soon the barriers between reality, sanity and nightmares begin to collapse...

Min åsikt:
Jag vill börja med att påpeka hur creepy och vackert omslaget ser ut, jag gillar det verkligen! Det var främst omslaget som fick mig att plocka upp den här boken. Sedan var det beskrivningen av boken på baksidan som fick mig fast och som gjorde att jag tog med den hem. Däremot visade det sig att jag inte gillade den så mycket. Boken är okej men jag trodde den skulle ta en helt annan vändning än vad den gjorde.
  Först och främst så trodde jag att det handlade om en dockmakare, alltså att huset skulle vara fyllt av dockor (som omslaget antyder såväl som beskrivningen) men det handlar faktiskt om uppstoppade djur. Och jag tänkte, visst, det är ju i och för sig ännu äckligare än dockor och tänkte att detta skulle bli en riktig rysare. Men den blev aldrig så riktigt läskig även om början av boken var riktigt lovande med mystiska karaktärer och lite "hysh, hysh"-känsla kring just huset. Dock hade jag lite problem med engelskan i den här boken, vilket troligen beror på att jag sällan läser böcker där författaren är från just England, och jag fann att flera av författarens ordval och meningarna var svåra att förstå. Detta bidrog säkert till att jag ibland inte hängde riktigt med, speciellt i slutet av boken.
   Någonstans mitt i boken tappar handlingen mig dock lite, det händer lite kusligheter här och där men inget som jag tycker fångar mitt intresse. Stämningen, uppfattar jag som kuslig och finns där genom hela boken. Kusligheten uppstår i och med det tillfället då Catherine flyttar in i huset med uppstoppade djur och att hon sedan bor där med de två mystiska damerna som pratar om djuren på ett väldigt egendomligt sätt som antyder att djuren lever. Handlingen är ganska udda i sig men just i slutet blir det väl lite för mycket då, som också beskrivningen på boken säger, verklighet flyter ihop med galenskap, man vet inte längre vad som sker och vad som endast finns i huvudpersonens huvud. Just sådana scenarion tycker jag är lite jobbiga då det blir som en dröm i en dröm i en dröm osv. Och till slut så hänger jag inte med längre.
   Något som också bidrar till att jag upplever boken som väldigt udda är att ca 90% av handlingen består av tankar och beskrivningar om vad som sker och vad huvudkaraktären upplever och hennes förflutna och så vidare. Medan endast cirka 10% av boken består av faktiska konversationer och dialoger. Jag vill hellre ha en bok som är lika mycket uppdelad i beskrivande delar och tankar som när det sker konversationer.
 
Kortfattat. Om du letar efter en udda bok med mycket mer beskrivningar än dialoger så tycker jag att du ska läsa den här boken. Att jag skriver "udda" är för att det är det ordet som jag tycker beskriver den här boken bäst. Om du letar efter en bok som inte har så mycket beskrivningar så borde du inte läsa den här boken. För den består i princip bara av beskrivningar.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar