onsdag 5 november 2014

Rebecca resencerar: Endgame: Kallelsen


Titel: Endgame: Kallelsen
Författare: James Frey & Nils Johnson-Shelton
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 511
Serie: #1 i Endgame
Utläst: 26/10-14






Bokens första mening: Spelet har börjat.

Handling:
Slutstriden om jordens öde börjar idag.
Tolv spelare är kallade till striden.
Tolv ungdomar från uråldriga familjer.
Hela mänskligheten härstammar från deras ätter och de valdes ut för tusentals år sedan. Sedan dess har de förberett sig, varje dag, på Spelet. De är smarta, korkade, starka, svaga, lata, vackra, fula, goda och onda.
De har inga superkrafter, kan inte flyga, förvandla bly till guld eller hela sig själva.
När döden kommer är det slut. För dem och för oss alla.
En av dem måste lösa den stora gåtan.
Annars är allt förlorat.
Endgame börjar nu.

Min åsikt:
Den här boken har flera gånger blivit jämförd med Hunger Games men den enda liknelsen är att det är tolv ätter, precis som det är tolv distrikt och att endast en kan vinna spelet. Annars skiljer de sig väldigt mycket åt.
      Jag vet inte varför men jag fastnade aldrig riktigt för den här historien. Vi får som sagt följa dessa tolv utvalda personerna och redan där tycker jag att det blir för mycket att hålla koll på, eftersom varje person har ett eget kapitel, men vissa känner jag glöms bort ju mer handlingen utspelar sig och vissa karaktärer får mer utrymme än andra. Jag lärde mig aldrig riktigt att hålla koll på de olika personerna till fullo men det fanns vissa personer som jag gillade mer än andra, då de var med i handlingen mer, därav lärde jag känna några få karaktärer medan jag fortfarande har de som jag inte vet deras historia. På grund av att det var så många olika karaktärer så tog det många gånger ett tag innan jag kom på var de befann sig, vad de skulle göra och vad som precis hade hänt dem. Och detta blev lite jobbigt, att varje gång behöva tänka efter lite extra för att komma på allt detta.
      Handlingen i sig fick jag som sagt inte riktigt grepp om. Jag förstår fortfarande inte till fullo vad de egentligen letar efter, de letar efter en nyckel men den kan se ut hur som helst i princip, eller hur de ska hitta den, inte karaktärerna heller. Jag känner att historien är lite för utspridd och dessutom att deras spelplan är hela planeten gör det ännu mer svårare att gripa tag om historien.
      Självklart eftersom det är en kamp om endast en vinnare så bröt det ut flera strider genom handlingen, dock tycker jag att dessa kunde varit bättre utförda. Jag kände lite att karaktärerna slogs för att de var tvungna att slåss och det fick mig att tappa intresset mestadels eftersom slagsmålen inte drog till sig mitt intresse, snarare tvärtom. Jag tycker hellre om en väldigt bra skriven fajt än fyra dåligt skrivna. Och det blev tyvärr fler dåligt skrivna än bra. Men också det att jag inte brydde mig så mycket om flera av karaktärerna gjorde att jag inte brydde mig om vem av dem som överlevde eller inte.
      Med det sagt så var det några karaktärer som jag fann det intressantare att följa än andra, det var inte bara dåliga saker med boken, bland annat Christopher och Sarah tyckte jag var väldigt intressanta. Christopher är inte en spelare egentligen men han var så dum att han ville spela hjälte åt sin flickvän Sarah och bestämmer sig för att åka efter henne. Det lyckas dock inte så bra men det är himla kul att han dras in i det hela. Hans kapitel fann jag mest intressanta att läsa. Sarah är väl den egentliga huvudpersonen i boken, och det kan man förstå eftersom hon kommer från USA och författarna är därifrån så blir det mest kapitel
utifrån hennes synvinkel och vi läsare får veta mest om henne. Men även Chiyoko tyckte jag mest om att läsa om. Under en tidpunkt i boken var det nästan som att alla spionerade på alla och det var väl där som jag fann det mest intressant att läsa boken eftersom alla tillslut drabbade samman på något vis.
  Överlag så tyckte jag att det var intressant att läsa boken, mest för att själva idén lät bra och jag ville se var historien ledde. Jag blev lite besviken, kanske inte så mycket som det låter, det var en okej bok. Men inte så bra som jag tror att den hade kunnat bli.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av James Frey:














Andra böcker av Nils Johnson-Shelton:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar