söndag 21 december 2014

Rebecca recenserar: The Final Empire


Titel: The Final Empire
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Gollancz
Rec-ex/vinst/gåva: Gåva från Kajsa (hemlig bokvän)
Sidor: 643
Serie: Mistborn #1
Utläst: 6/12-14






Bokens första mening: Ash fell from the sky.

Handling:
The Mists rule the night... The Lord Ruler owns the world.
  For a thousand years, the Skaa slaved in misery and lived in fear. For a thousand years, the Lord Ruler reigned with absolute power and ultimate terror, divinely invincible. Every attempted revolt has failed miserably.
  Yet somehow hope survives. A new kind of uprising is being planned, one that depends on the cunning of a brilliant criminal mastermind and the courage of an unlikely heroine, a Skaa street urchin, who must learn to master Allomancy, the power of a mistborn.
  What if the prophesied hero had failed to defeat the Dark Lord? The answer will be found in the Mistborn trilogy, a saga of surprises that begins here.

Min åsikt:
Jag verkligen älskade att läsa den här boken!
Det som först och främst är bra med den här boken är att man inte får möta alla karaktärerna på en gång, för det finns väldigt många karaktärer i den här boken, på så vis så hinner man lära känna huvudkaraktären Vin. Vin är en av de karaktärerna i boken som jag gillar mest och hon lever, precis som många andra i boken, som en Skaa och tillhör det fattiga folket som bor i staden där Lord Ruler befinner sig. Vin försöker överleva dag för dag och har sin bror, som är död i handlingen, som har hjälpt henne till ett liv i försiktighet och som har gett henne råd som hon fortfarande bär med sig och som gör att hon klarar sig bättre än de andra Skaa. Men sedan finns det också något speciellt med henne som gör henne väldigt unik. Sedan finns det Kelsier, en karaktär som jag gillade väldigt stark redan från början. Jag älskar både hans inställning och hans sätt att handla på. Han kommer också få en väldigt stor roll i boken. Det finns väldigt många karaktärer som jag gillar, som sagt men jag kan inte ta upp alla för det hade blivit för många. Men Vin och Kelsier är mina favoriter!
     Handlingen är en annan sak som jag också verkligen älskar och det är inte ofta som jag hittar en bok med en handling där jag har någon del som jag inte tycker om eller något som är förutsägbart. Den här boken är allt annat än förutsägbar. Så fort jag trodde att jag visste vad som skulle hända näst så hände det något som vände på handlingen totalt och det, tycker jag, gör handlingen ännu mer spännande eftersom man vet att allt kan hända. Boken ingav mig många känslor men spänningen och hoppet tog upp en väldigt stor del av dem.
    Jag vet inte vad mer som borde tas upp mer än att det här är en väldigt bra bok och förhoppningsvis min nya favoritserie, jag kan knappt vänta på att få läsa andra boken.
    Kort sagt om du gillar tjocka böcker där det händer saker hela tiden och där du förhoppningsvis kommer sitta med spänning fast i boken för att du bara måste läsa vad som händer på nästa sida, och nästa, och nästa, då borde du läsa den här boken. Om du inte gillar tegelstenar eller böcker med många karaktärer och påhittade samhällen, så borde du inte läsa den här boken. Inte för att det här samhället var så svårt att förstå sig på.

Quote: "Our belief is often strongest when it should be the weakest. That is the nature of hope."

Betyg: 5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:




























Andra böcker av författaren:









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar