måndag 9 februari 2015

Rebecca recenserar: Pretties


Titel: Pretties
Författare: Scott Westerfeld
Förlag: Simon Pulse
Rec-ex/vinst/present: Gammal julklapp
Sidor: 348
Serie: #2 i Uglies
Utläst: 15/1-15






Bokens första mening: Getting dressed was always the hardest part of the afternoon.

Handling:
Tally has finally become pretty. Now her looks are beyond perfect, her clothes are awesome, her boyfriend is totally hot, and she's completely popular. It's everything she's ever wanted.
   But beneath all the fun - the nonstop parties, the high-tech luxury, the total freedom - is a nagging sense that something's wrong. Something important. Then a message from Tally's ugly past arrives. Reading it, Tally remembers what's wrong with pretty life, and the fun stops cold.
   Now she has to choose between fighting to forget what she knows and fighting for her life - because the authorities don't intend to let anyone with this information survive.

Min åsikt [OBS: Innehåller Spoilers]:
Det var många saker som jag störde mig på i den här boken. Bland annat lade jag märke till ganska snabbt, och började lika snabbt störa mig på, att orden bogus och bubblie användes på nästan varje sida. Jag förstår att det är dessa två orden som utmärker en tonåring som blivit pretty i den här boken men jag förstår ändå inte varför dessa två ord måste användas så ofta. Till slut var det bara allt jag tänkte på och det var väldigt jobbigt. Och jag överdriver inte ens när jag säger att de nästan var på varje sida.
  Sedan störde jag mig också mer och mer på Tally och hennes dumdristiga beslut. Exempelvis, dem var ju väldigt oroliga för Shay för första början men dem väljer ändå att fly utan henne trots att hon var grunden till att planen på att fly togs upp från första början.Detta leder också till att en massa andra konsekvenser uppstår som de annars kunde ha undvikit på ett väldigt enkelt vis.
  Sedan förstår jag heller inte varför de ens väljer att fly om de ändå tänker ge upp lika lätt igen, med tanken på att de kan fly en gång till sen igen om de vill det. De har heller ingen som helst tanke på att Specials blir mer och mer informerade, uppmärksammade och förberedda för varje gång som de försöker att fly, tillslut kommer det ju att bli omöjligt för dem. Detta är en av flera saker som jag störde mig på här.
  Jag hade egentligen inga problem med Tally som huvudperson i första boken, hon var heller ingen favorit, men jag gillade henne ännu mindre i den här boken. Tråkigt nog påverkar detta också hela min läsupplevelse och därför gillade jag inte boken så mycket.

Betyg: 2/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:















Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar