söndag 8 mars 2015

Rebecca recenserar: Inside the Tall, Thick Book of Tales



Titel: Inside the Tall, Thick Book of Tales
Författare: A.C. Birdsong
Förlag: Cape Buffalo Publishing
Rec-ex/vinst/present: Vinst på Goodreads
Sidor: 306
Serie: Nej
Utläst: 8/1-15






Bokens första mening: "You're late," Jacob says in a disapproving voice.

Handling:
Jacob, the 3,234th Caretaker of Magic, is trapped by his impatient apprentice Palmer in a magical book from which there is no escape. The cost of resistance? Become a permanent character in a decaying book of fairy tales. The price of freedom? Teach Palmer more magic and betray the beliefs passed down to him by generations of Caretakers.
  As Jacob tries to rescue himself and his young neighbor Lucy, the local sheriff chases Palmer, the local reporter chases the sheriff, a wizardly bookworm gives sage advice, and the book's original characters fight to drive the intruders from their home.

Min åsikt:
En väldigt intressant bok, jag hade vissa förväntningar på handlingen om vad som skulle ske men sedan blev det något helt annat. Det var en bra början på boken, jag fastnade direkt för handlingen men det var ändå något med skrivsättet som jag störde mig på som gjorde att jag inte kom att gilla boken så mycket i slutändan.
  Boken är dock väldigt unik i sig då vi dels får följa huvudkaraktären som den här gången är "the-bad-guy" och hans tankesätt, dels är det inget lyckligt slut det är snarare en liten Grimm-twist på det hela och det slutar lite med att ge igen. Och detta gör också att jag får en lite mörkare känsla över handlingen.
  Om jag ska försöka sammanfatta det hela kort så tyckte jag mest om början, när Jacob försvinner in i boken och det är faktiskt lite roligt när de pratar med varandra genom boken och när Palmer lägger undan boken så fortsätter Jacobs liv men det tänker ju inte Palmer på. Den delen tyckte jag väl mest om men sedan blir det ganska tråkigt en bit in i mitten av handlingen. Twisten på slutet är väl det enda positiva sen som jag tyckte om. I övrigt så var det en okej bok.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar