söndag 15 mars 2015

Rebecca recenserar: The Well of Ascension




Titel: The Well of Ascension
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Gollancz
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 763
Serie: #2 i Mistborn
Utläst: 7/3-15






Bokens första mening: The army crept like a dark stain across the horizon.

Handling:
Evil has been defeated... The war has just begun.
They did the impossible, deposing the godlike being whose brutal rule had lasted a thousand years. Now Vin, the street urchin who has grown into the most powerful Mistborn in the land, and Elend Venture, the idealistic young nobleman who loves her, must build a healthy new society in the ashes of an empire.
  They have barely begun when three separate armies attack. As the siege tightens, an ancient legend seems to offer a glimmer of hope. But even if it really exists, no one knows where to find the Well of Ascension, or what manner of power i bestows.
  It may be that killing the Lord Ruler was the easy part...

Min åsikt:
Jag älskar Brandon Sandersons böcker och jag vill redan läsa alla, trots att jag nu endast har läst två av hans böcker.
   Jag älskar verkligen karaktärerna i den här serien, och det nämnde jag också i recensionen av första boken. Men speciellt Vin är en favoritkaraktär! Jag drar mig lite inför att läsa den tredje (och sista) boken, helst hade jag bara velat läsa den direkt efter denna men jag kommer verkligen sakna karaktärerna när väl boken är slut så därför väntar jag lite. Jag vill också, helst, ha en vecka åt bara läsning så att jag kan lägga all tid åt boken och läsningen, därför väntar jag till sommaren, om jag orkar vänta så länge!
    När det kommer till handlingen i den här boken så var den inte lika händelserik som den första boken, men jag tyckte ändå mycket om den, jag älskar karaktärernas diskussioner och planer som sedan visar sig bli helt annorlunda än vad de skulle ha varit. Jag kommer speciellt ihåg att jag satt i skolan och plötsligt så längtade jag bara hem så att jag kunde fortsätta läsa och se hur det går för Vin och Elend. Så spännande!
    Som jag också nämnde i förra recensionen så är den här serien helt oförutsägbar, vilket är något som jag verkligen älskar, tycker inte om när jag redan innan kan lista ut allt som kommer att ske. Det blir en ganska tråkig läsning då. Men, då den här boken är så oförutsägbar så blev jag faktiskt lite stolt över mig själv då jag faktiskt kunde gissa mig rätt till en sak! (Nämligen att Elend har en bror och att denne personen var Zane!!) Dock visste jag såklart inte mer än så, det fanns andra saker som jag sedan aldrig hade kunnat gissa mig till.

Betyg: 4.5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:












Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar