Recension: Den Lille Prinsen

Författare: Antoine De Saint-Exupéry
Förlag: Modernista
Rec-ex/vinst/present: Rec-ex från Modernista
Sidor: 95
Utläst: 28/2-15 &

Bokens första mening: När jag var sex år gammal såg jag en gång en fantastisk bild i en bok om Urskogen som hette Verkliga historier.

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker.
   Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen?
  Det är några av de frågor som begrundas  medan flygaren och prinsen tämjer varandra, vilket enligt den lille prinsen är svaret på kärlekens mysterium.

Daniellas åsikt:
Det är inte ofta jag läser barnböcker och för att vara en barnbok är den väldigt unik i sej. Jag gillar verkligen berättelsen och betydelsen bakom historien. I "Den Lille Prinsen" ställs det frågor som man vanligtvis inte går och funderar på i vardagen. T.ex. som varför har rosor taggar? m.m. Illustrationerna i boken är också väldigt finna, det hjälper att få fram budskapen i texten. Den Lille Prinsen är en bok jag gärna läser om, utan tvekan!

Rebeccas åsikt:
Jättegullig bok med en unik historia! Efter bara de första sidorna älskade jag boken och bilderna i boken är så himla fina och super gulliga! Den här boken kan läsas av såväl vuxna som barn och det är en helt underbar historia. Jag älskar den lille prinsens äventyr där allt är väldigt nytt och ibland väldigt konstigt för honom. Saker som vi i vår vardag upplever som helt normala saker kan den lille prinsen inte alls förstå. Jag tycker om det filosofiska inslaget som faktiskt gör den här boken till en fantastik bok med en underbart härlig historia!