måndag 4 maj 2015

Daniella recenserar: Grimms' Fairy Tales

Titel: Grimms' Fairy Tales
Författare: Jacob Grimm & Wilhelm Grimm
Förlag: Collector's Library
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 387
Serie: Nej 
Utläst: 28/2-15







Bokens första mening: A certain king had a beautiful garden, and in the garden stood a tree which bore golden apples.

Handling:
Grimms' Fairy Tales are the most famous and anchanting collection of fairytales ever written down and published. For the past two centuries, these delightful stories, gathered together by two of Germany's leading academics, have entertained and frightened children and adults alike. The lives of Tom Thimb, Cinderella, Rumpelstiltskin and the Frog Prince form part of our common heritage: they stimulate the imagination and the heart, and linger at the back of our minds for a lifetime. They are funny, disturbing, wise and compassionate. They speak of joy and terror, happiness and revange, love and violence. They take us by the hand and lead us into different landscapes where we can remember how it felt the first time that an adult voice read them to us as we fell asleep and dreamed magical dreams.

Min åsikt:
Jag älskar denna lilla boken och det är (som tur är) en av fyra böcker i en box jag köpt. Jag gillar att det är många små berättelser i en bok. När jag läste boken kunde jag inte sluta läsa, jag ville bara läsa vidare och få reda på vad som skulle komma härnäst. Eftersom varje berättelse inte är så långa så vill man läsa vidare och ta reda på vad nästa berättelse ska handla om. Så jag antar att, av ren nyfikenhet, även det fick mig till att vilja läsa vidare alla små historier efter varandra.                                              Det är inte ofta jag läser böcker med små historier i och jag vill heller inte sluta, som sagt så har jag tre små böcker till ifrån andra berömda författare. Böcker man bara måste läsa innan man dör!!!         Min bild av Grimm's sagoberättelser var (innan jag läste boken) att alla slutar olyckligt eller hemskt, men det finns ett par finna berättelser och alla har en mening eller en lärdom och det tycker jag är det fina med det hela. Sedan fanns det berättelser där samma sak upprepar sej gång på gång (med små ändringar) och även dom är underhållande med lärdomar.                                          
Jag tipsar er att läsa denna boken, ni kommer inte att bli besvikna!

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar