Rebecca recenserar: Den Röda Pyramiden

Förlag: Modernista
Rec-ex/vinst/gåva: Ja, rec-ex från förlaget
Sidor: 579
Serie: Kanekrönikan #1
Utläst: 13/4-15

Bokens första mening: Vi har bara några timmar på oss, så hör noga på.

Carter och Sadie har ingenting gemensamt förutom att de är syskon. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små.
   En kväll kallas de båda till British Museum av doktor Kane, som berättar om ett "forskningsexperiment" som ska ställa saker till rätta för deras familj. Men hans planer slår fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska - den egyptiska guden Set - som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar syskonen att fly för sina liv.
  Carter och Sadie måste nu ge sig ut på ett farligt uppdrag, från Kairo till Paris till sydvästra USA, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de har kärt.

Detta är en snabbläst bok och händelserik. Nästan lite för mycket för min smak. Jag kände att jag knappt kunde hålla koll på allting som hände och om jag skulle berätta för min syster om vad som händer i den här boken så tror jag endast att jag hade kommit ihåg att nämna en tredjedel av handlingen och säkert inte ens i närheten av den kronologiska ordningen.
   Jag har inte läst några tidigare böcker av Rick Riordan men jag har sett Percy Jackson-filmerna och jag kände redan i början igen en del saker mellan dem. Bland annat "hemlighetsmakeriet" där barnet/barnen är ämnade för något stort men av någon anledning (för att skydda dem) har föräldrarna hållit det hemligt för dem. Dessutom, i både Percy Jackson och i den här boken, växer barnen upp med endast en förälder och måste dessutom rädda den här föräldern från någon fara. Detta var jag inte så förtjust i redan från början och jag tyckte också att boken blev lite förutsägbar emellanåt. Det hände saker gång på gång och jag kände att barnen aldrig fick tid att göra annat än att fly från fara. Med det sagt så hade jag säkert gillat boken om jag varit yngre eftersom detta är en barnbok. Dock finns det saker som jag uppskattade med boken, annars hade jag inte läst vidare, och det är bland annat relationen mellan Carter och Sadie och deras utveckling under handlingen. De växte inte upp i samma värld och var båda avundsjuka på varandra, samtidigt som de inte kunde förstå sig på den andre. Men under handlingen växte de sig allt närmre varann och lärde sig förstå sig på den andre och hur den haft det i sin uppväxt. Jag gillade detta starkt under hela handlingen, jag gillade även djuren som var med i handlingen och sedan tyckte jag att handlingen var ok, men det hände som sagt för mycket för att jag verkligen skulle kunna få ett grepp om den och verkligen älska den. Överlag tycker jaga att det är en ok bok, inget som fastnade för mig och därför får den ett medelmåttigt betyg.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~