tisdag 14 juli 2015

Daniella recenserar: Monument 14

Titel: Monument 14
Författare: Emmy Laybourne
Förlag: Square Fish
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 294
Serie: #1 i Monument 14
Utläst: 14/7-15







Bokens första mening: Your mother hollers that you're going to miss the bus.

Handling:
Your mother hollers that you're going to miss the bus. She can see it coming down the street. You don't stop and hug her and tell her you love her. You don't thank her for being a good, kind, patient mother. Of course not - you launch yourself down the stairs and make a run for the corner.
  Only, if it's the last time you'll ever see your mother, you sort of start to wish you'd stopped and did those things. Maybe even missed the bus.
  But the bus was barreling down our street, so I ran.

In Emmy Laybourne's action-packed debut novel, six high school kids (some popular, some not), two eight-graders (one a tech genius), and six little kids trapped together in a chain superstore build a refuge for themselves inside. While outside, a series of escalating disasters, beginning with a monster hailstorm and ending with a chemical weapons spill, seems to be tearing the world - as they know it - apart.

Min åsikt:
I mina ögon började boken dåligt, jag trodde inte att jag skulle gilla den. Det var sättet författaren skrev boken på, påminde om hur saker låg till inom parentes m.m och det störde mig.
Men desto mer jag kom in i boken började jag förstå att hon skrev boken på ett sätt så att det skulle se ut som att huvudkaraktären hade skrivit boken. med huvudkaraktärens ord och inte författarens och det gillar jag.
Jag trodde boken skulle handla om övernaturliga saker, men det handlade  om naturkatastrofer. Det är ändå lite action i den, men inte så mycket som jag hade hoppats på. Det mesta handlade om hur alla överlevde i affären de bosatt sig i och ibland hände det något oväntat. Jag önskar att det hade hänt lite mer eller att man fick se mer av omvärlden, men det kanske kommer i nästa bok.
Iallafall så gillar jag boken mer än jag trodde och det var en spännande lässtund med både rolig och chockerande ögonblick. Ser framemot att läsa nästa bok i serien!

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar