söndag 12 juli 2015

Daniella recenserar: Nil

Titel: Nil
Författare: Lynne Matson
Förlag: Henry Holt
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 374
Serie: #1 i Nil
Utläst: 11/7-15







Bokens första mening: Heat.

Handling:
On the mysterious Island of Nil, the rules are set. You have one year. Exactly 365 days - to escape - or you die.
  Seventeen-year-old Charley doesn't know the rules. She doesn't even know where she is. The last thing she remembers is blacking out. When she wakes up she's lying naked in an empty rock field.
  Lost and alone, Charley can find no sign of other people until she meets Thad, the gorgeous leader of a clan of teenage refugees. Soon Charley learns that leaving the island is harder than she thought... and so is falling in love. With Thad's time running out, Charley realizes that to save their future, Charley must first save him. And on an island rife with hidden dangers, their greatest threat is time.

Min åsikt:
Jag hade verkligen höga förväntningar på den här boken, jag har velat ha den länge och köpte den tillslut. Och den levde verkligen upp till förväntningarna. Man kan beskriva boken lite som Maze Runner, antingen så älskar man Nil eller så gör man det inte. Det första jag tänkte på när jag började läsa boken var att jag vill ha en karta på ön som visa böcker har, det saknade jag lite. Jag trodde också att man bara skulle få följa en huvudkaraktär, men där fanns två - Thad och Charley. Så i princip fick man följa varannan kapitel från deras synvinkel och det gillar jag.
  Eftersom Nil är ett mysterium som jag själv ville ha svar på, så fick det mig till att fortsätta läsa och läsa. Kärleken mellan de två huvudkaraktärerna fångar en och samtidigt blev svaren lite klarare desto mer man läste boken. Jag ville även förstå ön mer och den världen de levde i, kunna se den framför mig.
  Och jag älskar verkligen kärleken mellan Charley och Thad och slutet var så hjärtekrossande. Jag ville bara bläddra fram till det sista kapitel bara för att se om det stod Thad på det.
Jag kan säga att slutet var lyckligt och det gillar jag, men ett tag trodde jag inte det. Jag tyckte Thad gjorde ett så dumt beslut på ön, vilket visade sig vara det rätta i slutändan.
  Eftersom jag älskar denna boken, huvudkaraktärerna och speciellt ön Nil. Så kan jag inte se att nästa bok ska vara bättre, vilket många påstår. Det jag inte gillar med den andra boken, som jag kan säga nu i förväg, är att man inte får följa samma huvudkaraktärer. Jag kan inte vara helt säker på att jag inte kommer att gilla det, men jag tycker att en bok serie ska ha samma huvudkaraktärer. Vi får se vad jag tycker om det efter jag läst Nil #2.
 
Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar