fredag 24 juli 2015

Daniella recenserar: Ormens Gåva

Titel: Ormens Gåva
Författare: Lene Kaaberböl
Förlag: Raben&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 410
Serie: #3 i The Shamer Chronicles
Utläst: 23/7-15







Bokens första mening: Första gången jag såg den okände anade jag inte att han skulle förändra vårt liv.

Handling:
Främlingen stod i grå kappa och han gled nästan ihop med dimman. Mor stelnade till när hon såg honom. "Vad vill du här?" frågade hon honom.
"Det kan du väl gissa."
"Nej", sa mor och använde skämmarrösten mot honom: "Gå din väg och låt mig och mina barn vara ifred."

Dinas mor är rädd för främlingen. Så rädd att hon flyr hals över huvud med hela familjen. Men var är man säker när den som jagar en har ormens gåva?

Min åsikt:
Jag älskade den första boken i serien och resterande böcker har inte nått upp till samma höjd, men böckerna är ändå bra. Jag gillar serien och det sorgliga är att jag inte kan få tag på den sista boken. Jag får antagligen låna boken på ett bibliotek, men jag gillar att ha böckerna i min bokhylla och kunna läsa om dom när jag vill.
  Författaren skriver på ett gammalmodigt sätt så att man känner att man är tillbaks i samma uråldriga tid som karaktärerna är och det gillar jag. Berättelsen byggs upp stegvis och segt (lite för segt) men jag gillar berättelsen.
  Dina lär känna sin far, men det tar inte lång tid förrän han ligger död på marken, vilket är sorgligt. Jag hade velat se mer av deras relation och hur den byggdes upp. Jag gillar också att man inte bara fick följa Dina utan även Davins (hennes bror) sida och hans händelser.
  Den första boken i serien heter skämmerskans dotter och hela serien är uppbyggd på huvudkaraktären Dina och hennes förmåga att få andra människor att skämmas för det de har gjort mot andra. Men när hennes gåva försvinner så blir serien inte lika bra. Det handlar om hennes gåva och när hon inte har den mer är det inte samma sak. Men nu verkan hon ha en ny gåva på väg som jag förhoppningsvis får ta del, jag får lösa den lilla incidenten på något sätt.

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

























~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag upptäckte precis att Skämmerskans dotter har blivit till film =) (har alltid tyckt att det kan bli en bra film) Det är en dansk bok serie så filmen är på danska, men jag hoppas även att vi i Sverige ska komma att få se den. Den kom ut detta året i Mars och jag håller tummarna.

Jag länkar till filmen här nere:
Skämmerskans dotter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar