måndag 24 augusti 2015

Daniella recenserar: Namnsdagsflickan & Mördarens apa

Titel: Namnsdagsflickan
Författare: Kristoffer Leandoer
Illustratör: Åsa Ekström
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/Vinst/Gåva: Nej
Sidor: 176
Serie: Nej
Utläst: 14/8-15






Bokens första mening: Det var den 8 november, så om man frågade min syster vad hon hette skulle hon svara Vendela.

Handling:
Kim och Robin har sin egen fantasivärld ihop: det medeltida landet Berghendia som de styr med järnhand. Robins lillasyster Namnsdagsflickan är också med på ett hörn. Men i takt med att verkligheten tränger sig på hotas landets existens.
Medan föräldrarna bråkar sönder familjen, bråkar Kim och Robin sönder sin skapelse. Namnsdagsflickan försöker frenetiskt få dem att fortsätta sitt Berghendia, men misslyckas. Och nu ligger hon i oförklarlig koma sen en vecka...

Min åsikt:
I vissa fall kan det ta tid att komma in i en bok och att förstå den i helheten. Jag hade lite av det problemet med Namnsdagsflickan eftersom den hade olika kapitel (som man själv fick lista ut); nutid, dåtid och deras sagovärld m.m. Så det jag antog i början när jag läste den var att Namnsdagsflickan var fast i deras sagovärld, och jag gissade rätt. Det brukar vara lite svårt att hänga med och förstå i seriealbum eftersom dom är så korta och man vill få med så mycket.
Jag gillar berättelsen och speciellt att man både får veta vad som hänt och vad som händer. Man får reda på vad som fick Namnsdagsflickan att hamna i koma och drömma sig bort till Berghendia, det var en oturlig och olycklig händelse. Men hennes olycka som drev isär Kim och Robin, förde även tillsammans dem igen då de båda behövdes för att hjälpa Namnsdagsflickan. Gillar verkligen seriealbumet och kommer självklart att läsa om den eftersom man förstår mer när man läser den en andra gång.
Måste även säga att illustrationerna är väldigt fint gjorda!

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Titel: Mördarens apa
Författare: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 619
Serie: Nej
Utläst: 24/8-15







Bokens första mening: Häromdagen fick jag en gammal skrivmaskin av Chiefen.

Handling:
Det är natt i Lissabons hamn. I gaslyktornas sken syns en man fly för sitt liv. Hans namn är Alphonse Morro och han bär på en hemlighet som mäktiga krafter vill skydda till varje pris. Förföljaren närmar sig. Och kommer ifatt. Kampen är över på några ögonblick. Morro faller över kajkanten och försvinner i floden Tejos svarta strömvirvlar. Snart viskas det i natten om att ett mord har begåtts. Med det sprids även ett annat och mer skrämmande rykte; någonstans bland hamnkvarterens gränder och prång gömmer sig en galen och blodtörstig människoapa. Det är mördarens apa.

Åsikt:
Jag hade inga höga förhoppningar på boken, bara att jag velat köpa och läsa den länge och det gjorde jag tillslut. Den visade sig vara bättre än vad jag trott. Berättelsen är skriven ur Sally Jones synvinkel och på hennes egna skrivmaskin. Berättelsen utspelar sig i Lissabon och i Indien. Författaren har skrivit boken på ett fint sätt och lite som en deckare. Den byggs på, blir mer spännande för varje sida och i slutet får man alla svaren man väntat på.
Jag gillar karaktärerna, dock så har alla så svåra namn att uttala. Jag gillar att det finns bilder i början av boken på alla karaktärer som är med i berättelsen. Det är också ett plus i kanten att kapitlen inte är för långa i boken.
Jag tycker synd om Sally Jones som ofta blev bedragen av många olika karaktärer i boken, men hon klarade alltid sig. Hon hade ett mål och hon uppfyllde det (efter tre års tid). Det är verkligen en fartfylld och spännande berättelse om vänskap, att ha ett mål/dröm och våga sikta mot det.
Det är verkligen en otrolig berättelse som tar en till alla möjliga platser. Jag verkligen älskar den och tipsar många andra till att läsa boken (ni som inte redan har gjort det)

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar