fredag 23 oktober 2015

Daniella recenserar: The Cabinet of Curiosities: 36 Tales Brief & Sinister

Titel: The Cabinet of Curiosities: 36 Tales Brief & Sinister
Författare: Stefan Bachmann, Claire Legrand, Katherine Catmull & Emma Trevayne
Illustratör: Alexander Jansson
Förlag: Greenwillow Books
Rec-ex/Vinst/Gåva: Nej
Sidor: 483
Serie: Nej
Utläst: 16/10-15

Bokens första mening: The farires come in the night, leaving tiny footprints in the sugar and the flour.

Handling:
Please enter.
  No, really, come in. The Curators are delighted you are here. They invite you to turn a page, pull open a drawer, peek inside a room, slither into a nook. In fact, they insist.
  Sometimes visitors to the cabinet find it rewarding to dive right into the middle. You could try that. You could flip back and forth. Start your exploration at the very end. Or the beginning.
  The important thing is that you are here. Oh, do come in! The Curators guarantee you will uncover something... curious.
  Because stories are living things, you know...

Min åsikt
Jag gillar böcker med små noveller i sig. Dock så hade jag inga stora förhoppningar mer än att boken verkar intressant när jag läste vad den handlar om. Och jag köpte boken på förra årets bokmässa och tänkte att det var på tiden att läsa den.
  Boken har så fina illustrationer i sig och temat igenom hela boken var skräck, en lustig och annorlunda känsla med obehagliga berättelser. Det kan man inte tro när man bara kollar på boken. Och jag som älskar skräck blev glatt överraskad och boken växte i mina ögon.
  Boken grundas på olika teman som författarna fick hålla sig till; t.ex. ett av alla teman var kärlek (annorlunda kärlek) och då var det fyra små berättelser inom varje tema, eftersom det är fyra författare.
  Dock när det finns så många berättelser i en bok så har jag en tendens att glömma några. Men så finns det så klart även de berättelserna som gjorde mest intryck och stod ut enligt mig som jag minns mer än andra. T.ex. en av de första berättelserna i boken, den var inte alls lång men ändå kuslig på något sätt. Det handlade om en bortskämd och oförskämd pojke som fyllde år. Han vill såklart ha det största och bästa och får självklart det. En tårta i hans storlek som liknar honom. Men så klart så är allt inte som det ska vara i den här boken och det sker alltid något annorlunda, mer än så säger jag inte! Och det var bara en av alla små berättelser som jag vill dela med mig av. Men ni får såklart läsa boken och se själva. En bok som passar perfekt till Halloween!

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar