onsdag 7 oktober 2015

Daniella recenserar: The Whatnot

Titel: The Whatnot
Författare: Stefan Bachmann
Förlag: Harper Collins
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 421
Serie: #2 The Peculiar
Utläst: 6/10-15





Bokens första mening: No one noticed the soldier.

Handling:
Pikey Thomas doesn't know how or why he can see the changeling girl. But there she is. She's pale and small, and she has branches growing out of her head. Her name is Henrietta Kettle.
  Pikey's vision, turns our, is worth something. Worth something to Henrietta's brother. Worth something to the nobleman that protects him. And Pikey will do almost anything to escape hsi past; to find a life worth living...

Min åsikt:
Förra boken var riktigt bra och i denna boken förväntade jag mig att man skulle få följa huvudkaraktärerna från den första boken. Dock så blev det inte så, istället får man följa Pikeys liv, en hemlös och fattig pojke som är till hälften människa och hälften Peculiar.
  Precis som i den första boken är författaren, även här, väldigt skicklig på att sammanflätat alla karaktärernas liv, så att de mötts för eller senare i boken och det gillar jag. Trotts att man får följa en annan karaktär så leder hans liv in på samma väg som Bartholomews, de mötts för eller senare och måste samarbeta för att få tillbaks Hettie. Även mr Jelliby kommer in i berättelsen en kort stund, hade velat ha mer av honom eftersom jag gillar honom.
  Det var ett bra avslut av denna serien och önskar att det fanns fler böcker eftersom jag verkligen gillar denna serien, den är annorlunda och står ut. Även författarens skrivstil är på toppnivå och jag kommer att läsa fler böcker av författaren i framtiden.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar