måndag 26 oktober 2015

Minirecensioner: Astrid Lindgren

I ett försök att komma ikapp med mina recensioner (har böcker från i somras som fortfarande ska recenseras) gör jag här ett försök att komma igång igen. Det känns som att det var länge sedan jag recenserade så detta blir som en liten mjukstart igen.

Rebecca recenserar:

Denna dagen, ett liv av Astrid Lindgren

"Jag bara lever på... och tycker att man ska behandla var dag som om den var den enda man har", sa Astrid Lindgren, som avled vid nittiofyra års ålder 2002.
  Orden "Denna dagen, ett liv" mötte hon första gången som ung, upprorisk flicka. De följde henne genom livet, kärleken, och konsten som ett mantra, och gav en innebörd åt människans oförskämt korta liv: Grip det, njut av det, använd det!
  Den konsten kunde Astrid Lindgren som få, antingen hon befann sig i naturen, försvann djupt in i en skrivprocess, lekte häxa med sina små släktingar, stred för barnbokens status och barns och ungas rättigheter, eller på äldre dar trädde fram som miljöaktivist, förkämpe för fred och filantrop.
  Denna dagen, ett liv är den första nordiska Astrid Lindgren-biografin på fyrtio år. Den bygger på en mängd aldrig tidigare publicerade brev, dagböcker och fotografier, samt på halvtannat års samtal med Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman, som på nära håll följde sin berömda mors karriär och kluvenhet inför berömmelse, rikedom, ensamhet, makt - och män.

Jag älskade verkligen att få läsa om Astrid Lindgrens liv, jag älskar ju både hennes böcker samt filmatiseringar och tycker att hon var både en smart och en briljant människa. Så att få läsa den här boken och få reda på bakgrunden till böckernas uppkomst, dess bakomliggande historia och vilka inspirationskällor författaren hade, var verkligen som en frisk fläkt. Och, såklart, rekommenderar jag även andra att läsa den här boken och speciellt om ni älskar Astrid Lindgrens böcker!

Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren

Under hela andra världskriget skriver Astrid Lindgren dagbok där hon berättar om vardagen i Stockholm, om en värld i krig och om livets gång i den egna familjen - ett unikt självbiografiskt verk. Blandat med hennes anteckningar klistrar hon in och kommenterar urklipp från svenska tidningar. Krigsdagböckerna 1939-1945 är en personlig skildring av hur dramatiska världshändelser påverkar oss alla - en text laddad med stor sorg och förfäran.

Boken handlar i stort sett om vad som händer runt om i världen under andra världskriget. Sammanfattningar följt av Astrids kommentarer om det som sker. Visst var det en bra läsning men jag uppskattade den inte lika mycket som Denna dagen, ett liv. Främst beror detta på att jag inte är så intresserad av politik eller hur kriget utvecklade sig. Det var intressant, det måste jag ändå medge, men det är ingen bok man vill sträckläsa med (och det var just det jag ville) för det blev för mycket information att ta in och därför blev det också lite tråkigt efter ett tag.