Rebecca recenserar: More Happy Than Not

Författare: Adam Silvera
Förlag: Soho Teen
Rec-ex/vinst/gåva: Nej
Sidor: 293
Utläst: 25/7-15

Bokens första mening: It turns out the Leteo procedure isn't bullshit.

The Leteo Institute's revolutionary memory-relief procedure seems too good to be true to Aaron Soto- miracle-cure-alls don't tend to pop up in the Bronx projects. Aaron could never forget how he's grown up poor, how his friends aren't there for him, or how his father committed suicide in their one-bedroom apartment. Aaron has the support of his patient girlfriend, if not necesarily his distant brother and overworked mother, but it's not enough.
  The Thomas shows up. He has a sweet movie-watching setup on his roof, and he doesn't mind Aaron's obsession with a popular fantasy series. There are nicknames, inside jokes. Most importantly, Thomas doesn't mind talking about Aaron's past. But Aaron's newfound happiness isn't welcome on his block. Since he can't stay away from Thomas or suddenly stop being gay, Aaron must turn to Leteo to straighten himself out, ever if it means forgetting who he is.

Ord kan inte beskriva vad jag känner för den här boken. Den är så rörande och underbar. Jag gillar karaktärerna och speciellt huvudkaraktären som jag bara vill krama om och säga "Du duger som du är!"
För att inte flumma för mycket och försöka ge en läsvärd recension. Det är inte en bok där allting är förutsägbart, visst du börjar läsa med vetskapen om att huvudkaraktären gillar killar, dock är allt annat i den här boken som en ren käftsmäll. Du tror att du vet vad som händer, endast för att få reda på den ena efter den andra överraskningen. Förklaringen till detta är såklart att handlingen utgår från huvudpersonen, vi vet alltså vad huvudpersonen vet och tror sig veta och detta är verkligen till bokens fördel, för annars tror jag inte att jag hade uppskattat den lika mycket som jag gör nu! Med det sagt, så är det, som jag inledde med, en väldigt rörande bok med både glädje, tårar och ilska. Men i slutändan är det ändå en bok om att acceptera sig själv oavsett vem du är eller vill vara.
  Jag rekommenderar starkt att även du läser den här boken, för det är verkligen en skitbra bok, och en kort en dessutom, på strax under 300 sidor. Men mer behövs inte, för historien kommer verkligen fram ändå.

Citat:
"Memories: some can be sucker punching, others carry you forward; some stay with you forever, others you forget on your own. You can't really know which ones you'll survive if you don't stay on the battlefield."

"Happiness comes again if you let it."