fredag 13 november 2015

Daniella recenserar: Omänniskor

Titel: Omänniskor
Författare: Nanna Johansson & Kristoffer Svensson
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Present: Recensions exemplar
Sidor: 340
Serie: -
Utläst: 12/11-15



Bokens första mening: Himlen hängde tyst och tung ovanför honom.

Handling:
Det finns drygt 270 000 registrerade omänniskor i världen, varav över 750 i Sverige. Mörkertalet uppskattas vara stort. Vissa menar att det finns så många som 500 000 omänniskor totalt, men att många av dem aldrig kommer att upptäcka sina förmågor.
  När Sigrid Juus upptäcker att hon är en omänniska förändras allt. Hon dras snabbt in i omänniskornas otroliga värld och i kampen för att bevara deras hemlighet.

Min åsikt:
Jag hade inga stora förväntningar när jag började läsa boken, det enda jag visste var att många gillar den. Jag kan sammanfatta boken med att säga att handlingen är en blandning av Twilight och Guldkompassen. Fast i denna bok är det karaktärerna som själva kan förvandlas till djur!
  Boken är väldigt väl skriven med både beskrivningar av karaktärer och miljö, samtidigt som författarna har en intressant berättelse att förmedla. Jag gillar upplägget av boken och att varje nytt kapitel har ett avtryck av karaktärens djur, så att man som läsare vet vilken karaktär man följer samt vilket djur de kan byta till.
  Detta är även den första boken jag läst som handlar om skepnadsskiftare och jag kommer självklart att läsa fler efter att jag läst Omänniskor.
  Det finns många intressanta och trovärdiga karaktärer med i boken, men den karaktären som jag mest avskydde var den manipulativa och styrande pojkvännen Adrian som verkligen gjorde allt i att ha ett övertag över sin flickvän och vad hon egentligen är. Men i slutet fick vi även se att han ändå har en liten mjukare sida, frågan är ifall det bara är tillfälligt?
  I flera fall i boken verkade allt hopplöst och en efter en av karaktärerna blev skadad eller dog brutalt. Trotts att det fanns en mörk och sorglig del i boken så fanns det även roliga ögonblick. Till exempel Marianne som själv råkar ut för en omänniskas attack och efter det försöker med all sin kraft bevisa att omänniskor faktiskt existerar och att hon är en av dem. Höjdpunkten i boken var när hon skulle hålla sitt tal och vissa att hon faktiskt själv var en omänniska.
  Alla böcker kan inte sluta lyckligt, trotts att jag hade velat se Viktor och Sigrid bli ett par så var det ändå ett bra slut. Jag hoppas Sigrid hittar någon som är bättre än sitt ex till pojkvän Adrian. Slutet av boken har även ett mysterium i sig, väldigt spännande!
  Jag hoppas författarna skriver en uppföljare eftersom det inte är ofta jag läser böcker av svenska författare och den här boken var även riktigt bra. Det är också roligt att berättelsen utspelar sig i Skåne vilket inte händer allt för ofta.

Tack Rabén&Sjögren för recensions exemplaret!

Betyg: 3.8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar