torsdag 31 december 2015

Daniella recenserar: Den Gröna Cirkeln & Under Tiden

Titel: Den Gröna Cirkeln
Författare: Stefan Casta
Förlag: Opal
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 334
Serie: Legenden om Den Gröna Cirkeln #1
Utläst: 26/12-15





Bokens första mening: Det är Söndag.

Handling:
En tisdag i början av november försvinner fyra ungdomar spårlöst från kulturskolan fågelboet. Ingen vet var de tar vägen. Inte ens de själva! Det här är ett försök att rekonstruera vad som hände dem, och vad de upplevde. Det bygger på en dagbok och på de filmer som de lämnade efter sig.

Min åsikt [SPOILER]:
Den Gröna Cirkeln är självklart den bästa och mest kusligaste boken i serien. Boken började väldigt intressant och underhållande.
  Det börjar med att Judit försöker återberätta hur det var innan allt hände, innan de fyra ungdomarna försvann. Hur normala liv de hade och skapade en egen hemlig klubb som skulle heta Den Gröna Cirkeln. Där de som hade den speciella blicken som ville något mer med sina liv fick vara med. När de ville att alla människor skulle stanna upp genom att de fyra kläde av sig nakna och agerade som mannekängdockor i ett köpcentrum (den mest roligaste biten i boken).
Man får följa Judit genom hela boken och deras mystiska resa. Hur de söker efter mat, skaffar husdjur, fixar tak över huvudet och utforskar det nya landet.
  Ibland var det lite märkligt och ruggig men det var inte ofta, jag hade velat ha mer av den märkliga och otäcka sidan.
  Sedan känns det som att jag som läsare inte fick alla svar som jag sökte (och det fick jag inte i den sista boken heller). Just den frågan; var är de någonstans? Antar att det blir själva mysteriet i sig som man som läsare själv måste klura ut eller gissa sig fram till. Det har i alla fall något med tiden att göra. Kanske som den andra bokens titel säger Under Tiden.
  Jag fick heller aldrig ett svar på vad det var för fel på de märkliga döda människorna som satt runt bordet med svarta ögon. Med allt sagt jag saknar svar!

Betyg: 3.4
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Titel: Under Tiden
Författare: Stefan Casta
Förlag: Opal
Rec-ex/Vinst/Present: Present
Sidor: 367
Serie: Legenden om Den Gröna Cirkeln #2
Utläst: 27/12-15





Bokens första mening: Det jag nu ska berätta för dig är en märklig historia.

Handling:
Den föräldralöse pojken Li Li lever i en farlig tid. Det är missväxt, folk svälter. Pesten härjar. Vädret är kallt, trots att det är sommar. När han en dag hittar en flaskpost i vallgraven vid slottet förändras hans värld. Han undrar om brevet kommer från en annan tid.
  Fyra ungdomar som överlevt en naturkatastrof söker efter en säker plats att slå sig ned på. De hittar en liten bortglömd ö. Men snart märker de att det händer underliga saker. På botten utanför ön vilar ett flera hundra år gammalt skepp, som ser alldeles nytt ut. Det är som om tiden stannat. Eller - kan man hamna under tiden?

Min åsikt [SPOILER]:
Denna boken var inte lika bra som den andra. Det hände inte så mycket mystiska saker och den kändes tråkig emellanåt. Istället för att bara följa Judits perspektiv, fick man även följa Li Lis perspektiv från en annan sida/tid vilket jag tycker att författaren lyckats bra med. Det var intressant att få följa två perspektiv då det hände många intressanta saker i bådas världar. Dessa två världar stöter på varandra mot slutet.
  Vad gäller karaktärerna så känns det som att Dinah inte var den karaktär hon var från början i den första boken. Hon var den starka och optimistiska av alla fyra. Vet inte om författaren gjorde det med flit, att Dinah skulle bli den som tvivlar och ser allt som en nedgång. Alla fyra karaktärernas resa har ju förändrat dem. Judit tycker jag är den starkaste och optimistiska nu.
  Som jag också skrev i Den Gröna Cirkelns recension så får jag inte alla svar jag vill ha. Istället för de fyra döda människorna med svarta ögon, så finns det nu 13 (om jag minns rätt) döda människor i ett skeppsvrak på havets botten med svarta ögon, av någon märklig anledning.
  Det var i alla fall en annorlunda och mystisk serie som var helt okej.

  Betyg: 3.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar